Möte 2020-08-25
-
Med anledning av regionens besöksrestriktioner och för att minska risken för smittspridning hålls sammanträdet inom stängda dörrar och ett flertal ledamöter deltar på distans.
Presentationer finns tillgängliga för regionstyrelsens ledamöter och ersättare genom att logga in i Meetings PlusBilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för regionstyrelsen har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet gjorts tillgänglig för ledamöter och ersättare.
-
Uppföljning Corona
- Uppföljning av läget under sommaren inom hälso- och sjukvården
- Uppföljning belastning PV- statistik mm
- Lägesrapport och skyddsutrustning
- Smittskydd, testverksamhet (PCR o antikropps)
- Uppföljning regional utveckling, redovisning stödåtgärder Anders Byström
Planering inför hösten Corona
- Planering corona utifrån FHM scenarior till och med sep 2021
- Produktions- och kapacitetsplanering inför hösten samt vårdskuld
- Rutiner för distansarbete, tjänsteresor och besöksrestriktioner
- Upphandling helikopter -
En månadsrapport för juni 2020 har upprättats. Rapporten visar följande:
Region Jämtland Härjedalens ackumulerade resultat till och med juni 2020 uppgick till -37 miljon kronor.
Nettokostnadsutvecklingen ackumulerat till och med juni 2020 var 71 miljoner kronor högre jämfört med samma period 2019, motsvarande en nettokostnadsökning på 3,2 procent.
Verksamhetens intäkter ökade med 95 miljoner kronor jämfört med samma period 2019, motsvarande 24 procent, främst på grund av ökade bidrag.
Bruttokostnaderna har under 2020 ökat med 165 miljoner kronor jämfört med samma period 2019, motsvarande 6,4 procent. Personalkostnaderna ökade totalt med 2 procent. Kostnaden för bemanningsföretag har minskat med 1,4 miljoner kronor jämfört med samma period 2019. Kostnader för läkemedel har ökat med 26 miljoner kronor jämfört med föregående år och kostnader för riks- och regionvård har ökat med 21 miljoner kronor.
Region Jämtland Härjedalen har under året amorterat ett av lånen från Kommuninvest på 73 miljoner kronor, den totala skulden till Kommuninvest uppgick därefter till 360 miljoner kronor. Likviditeten försämrades med 27,8 miljoner kronor till och med juni.
Helårsprognosen efter juni är oförändrad och beräknas uppgå till -40 miljoner kronor.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har ett övergripande ansvar för att leda och samordna planering och uppföljning av verksamheten. Enligt regionstyrelsens reviderade uppföljningsplan för 2020 ska arbetsgivarpolitiska frågor följas upp vid regionstyrelsens samtliga sammanträden. En skriftlig rapport med uppföljning av arbetsgivarpolitiska frågor har upprättats.
Sedan Coronapandemin under våren 2020 fick påverkan på Region Jämtland Härjedalens verksamhet har stora omprioriteringar genomförts avseende de planerade utvecklingsinsatserna inom det arbetsgivarpolitiska området. Arbetet har i stället inriktats mot att i högre grad stödja verksamheten i arbetet med Coronapandemin.
Rapporten redovisar personalstatistik avseende antal anställda samt personalrörlighet. Av rapporten framgår att antalet anställda minskat något i jämförelse med motsvarande period föregående år. Vidare är personalrörligheten stabil vid uppföljning på regionövergripande nivå. Större variationer finns mellan områdena inom Hälso- och sjukvårdens förvaltningsområde och befattningen sjuksköterska.
Inför sommaren 2020 vidtogs särskilda åtgärder för att bidra till en bra semesterplanering under de förutsättningar pandemin medförde. Semesterperioden utökades till att inkludera även september inom några verksamheter. För att motivera medarbetarna att vid behov och på frivillig väg omplanera semestern till september alternativt utanför huvudsemesterperioden infördes ersättningar för detta, dessa redovisas i rapporten.
Regionens sjukfrånvaronivåer har påverkats negativt av Coronapandemin och har stigit väsentligt under våren. Sjukfrånvaron har därefter minskat och ligger sedan juni 2020 på nivåer jämförbara med föregående år.
Regionens ledarskapsprogram har såsom andra utvecklingsinsatser behövt prioriteras ned under tiden för arbetet med Corona. Chefsutvecklingsprogram 2 delmoment Utvecklande ledarskap (UL) har däremot kunnat genomföras enligt plan under våren och ligger därmed i fas för 2020.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har ett övergripande ansvar för att leda och samordna planering och uppföljning av verksamheten. I regionstyrelsens verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2020 anges vilka uppföljningsområden som har valts ut för 2020. Enligt den ska regionstyrelsen på sitt sammanträde den 25 augusti bland annat följa upp området fastighet och lokaler.
En skriftlig rapport om uppföljning av fastighet och lokaler har upprättats. Rapporten redogör för åtgärder som under 2019 genomförts vad gäller underhåll av fastighetsbeståndet samt investeringsplan 2019, inklusive genomförda och påbörjade projekt.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Odensala Hälsocentrals lokaler har under en längre tid haft byggnadsrelaterade problem som inte bedöms möjliga att åtgärda så att verksamheten långsiktigt kan vara kvar i byggnaden. I väntan på en långsiktig lösning för primärvården i Torvalla- och Odensalaområdet är det viktigt att tillfälliga åtgärder görs. Regionstyrelsen tog därför beslut 2020-01-22 § 9 om att hyra in tillfälliga modulsystem och anpassa dem och mark för att kunna evakuera vissa funktioner från Odensala HC. Årshyran och kostnaden för anpassning och markarbetena ska finansieras inom fastighetsenhetens ram. Regionstyrelsen beslutade också att konsekvenserna av de ökade kostnaderna för fastighetsenheten ska återredovisas till regionstyrelsen.
Avsatta medel för arbeten inomhus har använts till att åtgärda de mest prioriterade behoven inomhus, det är i sammanhanget små åtgärder och inget som löser problemet på längre sikt.
Dialog har förts med kommunen om placering av modulerna och det blir en kompromiss då den bästa placeringen för regionens verksamhet inte fungerar för behoven för den angränsande skolverksamheten. Bygglov är inlämnat för kompromissad placering av modulerna. På grund av att modulerna kommer ligga på prickmark, där man normalt inte får bygga enligt planbestämmelser, så måste beslut tas i byggnadsnämnden, vilken har sitt kommande sammanträde den 27 augusti.
- Vid ett positivt besked så följer det 30 dagars överklagandetid innan markarbetena kan starta.
- Vid ett eventuellt negativt besked så måste en annan lösning hittas eftersom det skulle ta lång tid med överklagandeprocessen.
Upphandling av moduler ligger ute och anbud skall lämnas in senast 2 september. Modulerna kan tidigast levereras 26 oktober och ska vara färdigställda senast 16 november, därefter skall de utrustas. Verksamheten planeras därmed kunna komma igång i februari 2021.
Inga större kostnader för modulerna är ännu använda förutom byggprojektledares timmar. Fastighetsenhetens kostnader och eventuella konsekvenser kommer därför att följas upp senare.-
113kb Ladda ner dokument
-
-
9
Lägesrapport Uppdrag att utreda förutsättningarna för att säkerställa reservvattenförsörjningen till sjukhuset
Östersunds sjukhus har idag inte någon acceptabel reservvattenlösning och fastighetsenheten har genom åren tittat på olika alternativ för att klara vattenförsörjningen i händelse av leveransstörningar i det kommunala nätet. Dialog om hur en förbättring ska kunna utföras har förts med både politiker och tjänstemän på Östersunds kommun under lång tid. Regionstyrelsen gav regiondirektören förnyat uppdrag att utreda förutsättningarna för att säkerställa reservvattenförsörjningen till sjukhuset vid sitt sammanträde 2019-05-29 § 87.
På kommunen pågår ett stort arbete med att förbättra ledningsnätet samt att bygga ett helt nytt vattenverk vilket väsentligt kommer förbättra tryggheten i vattenleveranserna för staden som helhet. Detta kommer dock inte innebära att Region Jämtland Härjedalen kan vara säkra på att kommunen kan leverera vatten till sjukhuset i alla lägen. Det är fortfarande bara ett vattenverk och skulle det slås ut på något sätt beroende av olyckshändelse eller sabotage så finns ingen oberoende lösning.
Regionens nödlösning idag som ska förse sjukhuset med råvatten direkt från Storsjön med en pump är ett alternativ som regionen vill undvika så långt det är möjligt eftersom det förväntas bli stora problem om man pumpar in orenat vatten i ledningsnätet. Östersunds sjukhus har mycket känslig utrustning som är beroende av rent vatten och det kommer ta lång tid att renspola nätet efter en sådan åtgärd och även kosta mycket pengar att åtgärda dom följdproblem som kommer uppstå.
Steg 1
Under våren har ett system installerats för att klara det mesta akuta behovet och ska möjliggöra försörjning av dricksvatten via externa vattentankar. Planen är att man med vattentankar transporterar dricksvatten till sjukhuset och via ”brandpostserviser” fyller vatten in i sjukhusets vattensystem, detta är dock ett komplicerat och bräckligt sätt att lösa frågan. Regionen har en överenskommelse med kommunen om att de placerar en 10m³ vattentank på gården som ansluts till sjukhusets vattensystem. Därefter beställer kommunen ytterligare en tank som ansluts till sjukhuset via en nyinstallerad anslutning vid Köpmangatan.
Det kommer vara hög risk för tryckreduceringar i systemet och det bedöms svårt att klara av att kontinuerligt fylla den mängd vatten som regionen behöver för att klara driften även om den är reducerad i största möjligaste mån.
Steg 2
För att klara regionens vattenbehov, som vid normaldrift är uppåt ca 20m³ per timme, behövs en permanent tank på ca 30m³ som ska klara den första akuta tiden innan transporter av reservvatten kommit igång. Systemet som fungerar som ett utjämningsmagasin behöver tryckpumpar mm för att distribuera vattnet till sjukhuset och ska vara en del av det ordinarie systemet för att alltid vara fylld och redo. För att säkra leveransen av reservvattenkörning behövs två tankar á 13m³ på växelflak, tryckpumpar mm för att hela kedjan ska fungera. Utöver en bedömd kostnad på ca 5 miljoner kronor krävs ett avtal från någon utförare som kan köra tankarna med lastbil dygnet runt för att fylla den interna tanken, alternativt att regionen har egna lastbilar med personal som kan klara uppgiften.
Från beslut tar det ca 4-5 månader för tillverkning och installation av systemet. Regionen bör ha egna reservvattentankar för att säkerställa lösningen eftersom det, beroende på hur stort problemet är kommer vara stor risk att kommunens tank för reservvatten är otillgänglig och vid en sådan händelse vara mycket stort behov av vatten för att klara alla verksamheter i staden.
Steg 3
Arbete pågår med att undersöka om den föreslagna lösningen med att ansluta delar av sjukhuset med permanent vatten från Krokom, i ett nödläge, kan försörja hela sjukhuset.
Fortsatt utredning och finansiering för de olika stegen krävs innan ärendet kan läggas fram för slutligt beslut.-
121kb Ladda ner dokument
-
-
10
Tillfällig ersättning för digitala vårdkontakter för vårdgivare verksamma inom lagen om läkarvårdsersättning (LOL) och lagen om ersättning för fysioterapi (LOF)
Till följd av pandemin Covid-19 och de behov som uppstått att kunna möta patienter i andra former än fysiska besök för att minska smittspridning har regeringen den 20 maj 2020 fattat beslut om tillfälliga förändringar i förordningen (1994:1120) om ersättning för fysioterapi samt förordningen (1994:1121) om läkarvårdsersättningen. Den aktuella ändringen möjliggör behandling genom digitala vårdkontakter i den utsträckning det är lämpligt, om direkt kontakt med patienter bör undvikas på grund av risk för smittspridning av det virus som orsakar Covid-19. De beslutade ändringarna börjar gälla från den 8 juni i år och upphör att gälla vid utgången av 2020. Regionerna får besluta om ersättning och villkor för denna.
Med stöd av dessa paragrafer föreslås Region Jämtland Härjedalen införa en tillfällig ersättning för digitala vårdåtgärder. Sveriges kommuner och regioner (SKR) ser det som logiskt att om sådant beslut fattas av regionen bör ersättningen, på samma sätt som för andra vårdgivare, ta sin utgångspunkt i SKR:s rekommendation om gemensamma utomlänsersättningar för digitala vårdtjänster i primärvården. SKR rekommenderar därmed en ersättning per digital vårdåtgärd om 500 kr för läkare och 275 kr för fysioterapeut. Reducerat arvode rekommenderas utgå med 50% när sammanlagt mottaget arvode enligt förordningarna uppnåtts. SKR har förhandlat med läkarförbundet och fysioterapeuterna men inte nått någon överenskommelse.
Region Jämtland Härjedalen beslutade 2019-08-27 § 137 att tillämpa kriterierna i SKRs rekommendation om gemensamma utomlänsersättningar för digitala vårdtjänster i primärvården mm. Norra sjukvårdsregionförbundet (NRF) reglerar utomlänsersättningarna i den regionala prislistan. NRF fastställde utomlänsersättningar för digitala vårdbesök enligt SKRs rekommendation 2019-10-02 § 72.
Tjänsten för digitala vårdkontakter som används ska uppfylla Socialstyrelsens och Datainspektionens krav på tvåfaktorautentisering. Åtkomst ska ske genom säker inloggning både för patient och för vårdpersonal.
Kostnader för besök hos vårdgivare verksamma enligt LOF och LOL belastar respektive hälsocentral där patienten är listad. Extra ersättning utgår inte under 2020 till hälsocentralerna för dessa besök.-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Norra sjukvårdsregionförbundets, NRF, möte 2020-06-02, § 36 godkändes ett förslag till preliminär budgetram för 2021. Det underlaget är nu översänt till medlemsregionerna.
Under planeringsperioden 2021-2023 kommer förbundets verksamhet att påverkas i störst omfattning av arbetet som rör kunskapsstyrning. Sjukvårdsregionens regioner fattade hösten 2017 beslut om en struktur för nationell kunskapsstyrning. Arbetet med uppbyggnaden av den gemensamma sjukvårdsregionala delen av systemet är ett pågående arbete.
När det gäller bemanning av den nationella nivån är det i stort sett färdigt.
Förbundsdirektionen har tidigare rekommenderat regionerna att fördela resurser för samfinansiering för det arbete som avser den nationella nivån när det gäller processledare och deltagare i de nationella programområdena (NPO) och nationell samverkansgrupp (NSG).
Förbundet har tidigare år erhållit statliga medel via Sveriges kommuner och regioner (SKR) för arbetet med vårdförlopp. Det är sannolikt att del av dessa medel kvarstår även 2021 och kan användas i det fortsatta arbetet med att fortsätta ”bygget” av vårdförlopp/kunskapsstyrningssystemet.
Den preliminära budgeten har justerats med LPIK exkl. läkemedel enligt prognos i februari för de kommande åren (2,9% för 2021). Utöver det förväntas tillgängliga resurser hos förbundet finansiera verksamheten under planeringsperioden. Förbundet har en god ekonomi, det egna kapitalet uppgick vid 2019-12-31 till 3 153 tkr. Det föreslås därför att vissa aktiviteter, vid behov, kan finansieras med stöd med stöd av det balanserade egna kapitalet för år 2020 (uppskattningsvis ca 200 tkr).
De finansiella delarna enligt NRFs preliminära budget för 2021 innebär följande för Region Jämtland Härjedalen:
Anslagspost enl NRF NRF totalt RJHs andel Kommentar Kansliverksamhet 5 700 tkr 830 tkr Finns i HSNs ram Solidarisk res/boende-ers 0 tkr - 91 tkr Ers fr RVN t övriga RCC finansiering 14 500 tkr 2 113 tkr Finns i HSNs ram Visare Norr forskningsanslag 2 300 tkr 335 tkr Finns i HSNs ram Försörjning apoteksprodukter 550 tkr 80 tkr Finns i HSNs ram RDAL/RDAS 760 tkr 111 tkr Finns i HSNs ram Kunskapsstyrning 9 200 tkr 1 340 tkr Nytt anslag 2020 HOSPA STRAMA omf t kunskapsst 470 tkr 68 tkr Finns i HSNs ram SUMMA 33 480 tkr 4 787 tkr -
126kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
21kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Området Ögon Öron äskar omdisponering inom beslutad investeringsbudget för år 2020. Beslutad total investeringsram för år 2020 förändras inte genom föreslagen omdisponering. I beslutad investeringsbudget 2020 återfinns inom ramen för investeringar kopplade till investeringsrådet, 500 000 kr avseende inköp av två avancerade spaltlampor. Området äskar att de beslutade medlen för lamporna omdisponeras till inköp av ytterligare en synfältsapparat, HFA, för 250 000 kr samt två enklare spaltlampor/mikroskop för 114 000 kr/st. Synfältsapparaten är en nyinvestering medan spaltlamporna är reinvesteringar.
Området har lämnat nedan motivering till omdisponeringsbehovet:
Cirka 3000 personer i länet har den kroniska ögonsjukdomen glaukom, som skadar vidvinkelseendet. Vidvinkelseendet mäts med en synfältsapparat. Cirka 15% riskerar att bli blinda av Glaukom. Ögonmottagningen behöver genomföra cirka 5500 besök på grund av glaukom årligen, de allra flesta behöver göra synfältsundersökning. Därtill utförs synfältsundersökning vid stroke, hjärntumörer, behandlingskontroller för reumatiska sjukdomar samt vid utfärdande av körkortsintyg (till exempel på grund av diabetes). Med områdets två nuvarande apparater finns kapacitet att utföra cirka 70 % av de undersökningar som behöver göras, trots att de används hela dagar under veckans alla dagar. Därför är området i behov av ytterligare en synfältsapparat.
Investeringen medför ingen ekonomisk besparing. Nyinvesteringsbehovet genereras för att öka patientsäkerheten och undersökningskapaciteten. Den innebär, utöver investeringsutgiften och avskrivningskostnaden inga andra kostnader/intäkter. Bortsett från avskrivningen påverkas alltså inte budgetutrymmet och driftskostnadsökningen hamnar på 25 000 kronor per år (Investering, 250 tkr/ Avskrivningstid, 10 år).
Motivering till enklare spaltlampa
Spaltlampa/ögonmikroskop används vid alla besök på ögonmottagningen, det är en förutsättning för ögonundersökning. Avancerade spaltlampor är ett måste för läkarundersökning. Enklare spaltlampor kan användas för tryckmätning och ögonundersökning av sjuksköterska. Tidigare investeringar av avancerade spaltlampor har gjorts för att byta ut de som inte fungerade tillfredställande. I nuläget är de enkla spaltlamporna i sämst skick varför behovet av dessa är det största.
Investeringsrådet har behandlat ärendet per capsulam den 25/5 2020 och föreslår att omdisponeringen godkänns.
Enligt Regler för investeringar ska regionstyrelsen fastställa omdisponeringar inom investeringsbudgetens totalram. Hälso- och sjukvårdsnämnden behandlade ärendet 2020-06-11 § 65 och föreslår att styrelsen beviljar omdisponeringen.-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
13
Kompletterat överlåtelseavtal avseende Region JämtlandHärjedalens övertagande av verksamheten i Länstrafiken iJämtlands län AB
Regionfullmäktige beslutade i november 2019, § 132, att överföra verksamheten i bolaget Länstrafiken i Jämtlands län AB till förvaltning från 1 juli 2020, och att verksamheten ska organiseras under regionala utvecklingsnämnden.
Regionala utvecklingsnämnden beslutade i februari 2020, § 14, om en genomförandeplan. Det arbetet har lett fram till förslag på ett överlåtelseavtal som beskriver hur Länstrafiken i Jämtlands län AB överlåter sin verksamhet till Region Jämtland Härjedalen. Regionfullmäktige godkände upprättat förslag till överlåtelseavtal för Länstrafiken i Jämtlands län AB vid sitt sammanträde 2020-06-16—17 § 63. Eftersom avtalet med bilagor skulle kompletteras med bokslutsvärden per 2020-06-30 fick regionstyrelsen i uppdrag att färdigställa överlåtelseavtalet med bilagor samt underteckna avtalet senast den 31 augusti 2020.
Följande avsnitt i avtalet är nu kompletterade alternativt justerade:
Avsnitt 2 Överlåten verksamhet
Vid överlåtandet har inga avtal som inte går att överlåta till Regionen identifierats och bilagan utgår därför.
Avsnitt 4 Personal
Beloppsspecificering av övertagna personalskulder görs i avsnitt 8 istället för i avsnitt 4.
Avsnitt 6 Inventarier
Avtalet har kompletterats med bilaga 3 där övertagna inventarier specificeras till bokfört värde.
Avtalet har också kompletterats med bilaga 4 som redovisar övertagna inventarier och utrustning som inte har ett bokfört värde.
Avsnitt 7 Aktier
Avtalet har kompletterat med bilaga 5 där övertagna aktier.
Avsnitt 8 Ingångna avtal
Avtalet har kompletterats med bilaga 6 som redovisar de ingångna avtal som överlåts till Regionen.
Avsnitt 9 Fordringar och skulder som hänförs till överlåten verksamhet
Avtalet har kompletterats med bilaga 7 som visar Länstrafikens balansräkning per 2020-06-30. Bilaga 8 som visar beräkning av likvid som skall regleras mellan verksamheterna har lagts till avtalet.
Avsnitt 12 Ekonomiska regleringar
Avsnittet har kompletterats med skrivning om den likvid som Länstrafiken skall betala till Regionen senast 2020-08-31. Beloppet har fastställts till 352 814,56 kr.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen beslutade den 12 april 2018 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att analysera delar av regelverket kring sjukförsäkringen och, om det bedömdes nödvändigt, lämna författningsförslag. Utredningen som har antagit namnet ”En trygg sjukförsäkring med människan i centrum” har nu lämnat över sitt slutbetänkande En sjukförsäkring anpassad efter individen (SOU 2020:26).
I slutbetänkandet redovisas två uppdrag.
Det handlar om hur bedömningarna av rätten till sjukpenning ska göras för personer med timanställningar och andra tidsbegränsade anställningar. Det andra uppdraget var att utreda regelverket kring möjligheten att bevilja partiell sjukpenning utifrån en förläggning av arbetstiden där den försäkrade inte minskar sin arbetstid med lika mycket varje dag.
Vad gäller uppdraget att utreda behovet av anpassningar av försäkringsskyddet för behovsanställda framhålls i direktiven att den allmänna sjukförsäkringen infördes vid en tidpunkt då tillsvidareanställning var normen för de flesta. I dag ser regelverket annorlunda ut. För många unga är det vanligt med timanställningar och andra former av tidsbegränsade anställningar. Men regelverket har inte anpassats till dessa nya typer av anställningar. Vad gäller partiell sjukpenning och förläggning av arbetstiden är huvudregeln i dag att arbetstiden vid partiell sjukskrivning ska reduceras med lika mycket varje dag. Det innebär att det normalt inte är möjligt att bevilja en fjärdedels sjukpenning till en person som förlägger sin arbetstid så att hen är ledig en dag i veckan. Uppdraget är att utreda om de gällande reglerna är ändamålsenliga så att de bidrar till att en försäkrads arbetsförmåga i möjligaste mån tas tillvara och att återgång i arbete underlättas.
Förslag i slutbetänkandet
En försäkrad som är behovsanställd ska få sin arbetsförmåga bedömd mot behovsanställningen om det kan antas att hen skulle ha arbetat om hen inte hade varit sjuk. Bedömningen av arbetsförmågan mot behovsanställningen ska göras till den dag då den försäkrade har haft nedsatt arbetsförmåga i 90 dagar. Sjukpenning lämnas utan hänsyn till den begränsning av beloppet som gäller för arbetslösa.
Försäkringskassan ska kunna bevilja partiell sjukpenning utifrån en annan förläggning av arbetstiden än att denna minskas i samma omfattning varje dag om förläggningen inte försämrar möjligheterna till återgång i arbete. Försäkringskassan bör samverka om arbetstidens förläggning med den försäkrade, sjukskrivande läkare och den försäkrades arbetsgivare. Om den försäkrade vill pröva att arbeta i begränsad utsträckning trots hel sjukskrivning bör Försäkringskassan samverka med arbetsgivaren och sjukskrivande läkare i syfte att ta tillvara den försäkrades arbetsförmåga och på sikt underlätta dennes återgång i arbete. Försäkringskassan bör utifrån denna samverkan utreda möjligheten till partiell sjukpenning med en annan arbetstidsförläggning än att arbetstiden minskas varje dag.
Förslagen bedöms innebära en sjukförsäkring som är bättre anpassad mot en förändrad arbetsmarknad med en annan typ av anställningar och mot en möjlighet till partiell sjukskrivning som är anpassad utifrån individens behov.
Ett förslag till svar har upprättats inom hälso- och sjukvårdspolitiska avdelningen. Remissen ska besvaras senast 18 augusti men Region Jämtland Härjedalen har blivit beviljad förlängd svarstid till 26 augusti. Paragrafen bör därför justeras omedelbart.-
146kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
16
Svar på remiss Strukturförändring och investering i hälso- och sjukvården– lärdomar från exemplet NKS (SOU 2020:15)
Vid beslut vid regeringssammanträde den 22 februari 2018 gavs en särskild utredare i uppdrag att utreda former och ändamålsenlighet för besluts och genomförandeprocesser i samband med upphandlingar och investeringar i hälso-och sjukvården inom landsting och i samband med olika lösningar för avtalsreglerade samarbeten mellan den offentliga förvaltningen och enskilda företag och organisationer. I uppdraget ingick också att kartlägga användandet av process och organisationsstöd i detta sammanhang.
Utgångspunkten för utredningen har varit ett lärandeperspektiv med syfte att kunna dra nytta av de erfarenheter som gjorts i exemplet Nya Karolinska Solna (NKS) i region Stockholm.
Utredningen lämnar fyra rekommendationer i syfte att stärka förutsättningarna för att lärdomarna ska omhändertas på ett bra sätt. Rekommendationerna gäller:
- Förutsättningar för utbildning och forskning
- Tillsyn av hälso- och sjukvården
- Styrning och kontroll vid större strukturförändringar och investeringar inom hälso- och sjukvården
- Konsekvensanalys av styrmodeller och organisationsförändringar
Ett förslag till svar har upprättats inom hälso- och sjukvårdspolitiska avdelningen.
I remissvarets sammanfattning instämmer Region Jämtland Härjedalen i stort i slutbetänkandets slutsatser och förslag till rekommendationer.
Regionen anser dock att det inte nog lagts fokus på regioners skilda möjligheter att inneha de resurser, kompetenser och ekonomiska förutsättningar för att möta de föreslagna rekommendationerna.
En statlig utredning av konsekvenser för hur klinisk forskning och utbildning påverkas vid större strukturförändringar inom vården bör tillsättas skyndsamt.
Vid krav från nationell nivå på strukturförändring ska finansieringsprincipen gälla.
Det kommunala självstyret bör värnas utifrån lokal kunskap om förutsättningar för strukturella och organisatoriska förändringar.
Reviderande funktion med förslag och stöd till utvecklande aktiviteter som alternativ till ökad tillsyn samt ett utökat direkt stöd för utredning och analys är efterfrågat.
Varje rekommendation har därutöver kommenterats.
Remissen ska besvaras senast 11 september.-
143kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen tog 2020-03-24 § 39 följande beslut
1. Regiondirektörens delegation enligt styrelsens delegationsbestämmelser om akuta investeringar föreslås även omfatta nödvändiga investeringar med anledning av pandemin (belopp över ett prisbasbelopp).
2. Beslutet gäller under pågående Coronapandemi och som längst till och med 25 augusti 2020.
Med anledning av den pågående Coronapandemin kan det uppkomma brådskande behov av investeringar inom framförallt hälso- och sjukvården. Regiondirektörens delegation om akuta investeringar föreslogs därför även omfatta nödvändiga investeringar med anledning av pandemin. Eftersom pandemin förväntas fortsätta under hösten och vintern bör beslutet förlängas till 31 december 2020. Inför 2021 tas en ny investeringsbudget.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor och övriga handlingar kopplade till delegationsbesluten finns tillgängliga i regionens webbdiarium https://diariet.regionjh.se/diariet/
Bilagor
-
809kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
499kb Ladda ner dokument
-
431kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
Delegationsbeslut Uppsägning av avtal inom vårdval - Medicinsk fotvård (BM:s medicinska fotvård).pdf349kb Ladda ner dokument
-
345kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
477kb Ladda ner dokument
-
744kb Ladda ner dokument
-
504kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
578kb Ladda ner dokument
-
500kb Ladda ner dokument
-
507kb Ladda ner dokument
-
522kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
684kb Ladda ner dokument
-
400kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll Regionala utvecklingsnämnden 2020-06-09
Protokoll Hälso- och sjukvårdsnämnden 2020-05-14
Protokoll Hälso- och sjukvårdsnämnden 2020-06-11
Protokoll FoU-rådet 2020-05-12
Protokoll Gemensamma nämnden för samverkan 2020-05-29
Protokoll Gemensamma nämnden för upphandling 2020-06-08
Protokoll Regionens samverkansråd 2020-05--04
Protokoll Regionens samverkansråd 2020-06-01
Protokoll Regionfullmäktige 2020-05-26
Protokoll Regionfullmäktige 2020-06-16--17
Protokoll Regionens revisorer 2020-05-18
Protokoll Regionens revisorer 2020-06-18
Protokollen finns tillgängliga i Meetings Plus https://meetingsplus.regionjh.se/committeesBilagor
-
456kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
600kb Ladda ner dokument
-
500kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
377kb Ladda ner dokument
-
- Redovisning från kurser, konferenser, bolag mm