Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare och tid för justering
Fastställande av föredragningslista
Prognostiserat resultat för 2016 på -230 miljoner kronor kvarstår. Resultatet per maj 2016 var -59,4 mkr (2015 -60,9 mkr) och per juni 2016 -96,2 mkr (2015 -100,9 mkr). Nettokostnadsökningen första halvåret 2016 jämfört med samma period 2015 uppgick till 1,9 procent (okorrigerat 3,5 procent), vilket var högre än i tertialrapport april 2016. Minskningen i utförd tid jan-maj 2016 jämfört med jan-maj 2015 var inte lika stor som vid tidigare mätningar i år. Omräknat till helårseffekt minskade arbetade timmar motsvarande 18 årstjänster (i tertialrapporten 148 årstjänster). Verksamhetens intäkter ökade med 8,5 procent det första halvåret 2016 jämfört med samma period 2015. Det beror bl a på höjningen av patientavgifterna samt större bidrag från Migrationsverket. Bruttokostnaderna ökade med 3,8 procent, varav bemanningsföretag 35 procent, riks- och regionvård 9,6 procent och läkemedel 12,7 procent. Genomförande av beslutade handlingsplaner pågår.
Likviditeten minskade med ca 100 miljoner kronor första halvåret 2016. Upplåningsbehov förutses uppstå hösten 2016.
Inga större förändringar har skett vad gäller tillgängligheten till vården.
Bilagor
Regionstyrelsen har ett övergripande ansvar för att leda och samordna planering och uppföljning av verksamheten. I regionstyrelsens verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2016 anges vilka uppföljningsområden som har valts ut för 2016. Enligt den ska regionstyrelsen på sitt möte 23-24 augusti bland annat följa upp läkemedel. Denna uppföljningsrapport ger en nulägesbeskrivning av läkemedelsområdet.
Läkemedelskostnaderna ökar i hela landet, men under första halvåret 2016 är den procentuella kostnaden högre i Jämtland Härjedalen jämfört med övriga riket. Den nya organisationen möjliggör dock större påverkan till kostnadsdämpande åtgärder.
Bilagor
Regionstyrelsen har ett övergripande ansvar för att leda och samordna planering och uppföljning av verksamheten. I regionstyrelsens verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2016 anges vilka uppföljningsområden som har valts ut för 2016. Enligt den ska regionstyrelsen bland annat följa upp sjukresor. Denna uppföljningsrapport ger en nulägesbeskrivning av målet att sänka sjukresekostnaderna som regionstyrelsen tog beslut om i mars 2016.
Bilagor
Regionstyrelsen har ett övergripande ansvar för att leda och samordna planering och uppföljning av verksamheten. I regionstyrelsens verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2016 anges vilka uppföljningsområden som har valts ut för 2016. Enligt den ska regionstyrelsen på sitt möte 23-24 augusti bland annat följa upp barnens rättigheter. Denna uppföljningsrapport redovisar måluppfyllelsen utifrån handlingsplan för barnkonventionen och regiondirektörens verksamhetsplan.
Bilagor
Regionstyrelsen har ett övergripande ansvar för att leda och samordna planering och uppföljning av verksamheten. I regionstyrelsens verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2016 anges vilka uppföljningsområden som har valts ut för 2016. Enligt den ska regionstyrelsen på sitt möte 23-24 augusti bland annat följa upp nationella minoriteter. Denna uppföljningsrapport redovisar måluppfyllelsen utifrån handlingsplan för nationella minoriteter och regiondirektörens verksamhetsplan.
Bilagor
Målformuleringar avseende arbetet mot våld i nära relationer går att återfinna både i regionplanen, regionstyrelsens verksamhetsplan samt regiondirektörens verksamhetsplan för 2016. I regionplanen står ”Hälso- och sjukvårdens verksamheter ska identifiera våldsutsatta personer och erbjuda ett väl fungerande omhändertagande.” I regionstyrelsens verksamhetsplan har ovanstående brutits ned till: ”Fortsätta implementera rutinen ”Att ställa frågan om våld och hantera svaret.”
Fram till 5 juli 2016 hade dokumentation i mallen våldsutsatthet och/eller oro för barn skett på totalt 244 patienter inom Region Jämtland Härjedalen, 215 kvinnor och 29 män. På 21 patienter har dokumentation skett på sökordet oro för barn. Det är långt ifrån alla vårdinrättningar som dokumenterat om våldsutsatthet i mallen. Ett antal åtgärder är redan vidtagna för att arbetet ska intensifieras och förstärkas. Bland annat ett antal informationsinsatser till utvalda målgrupper om vikten av att dokumentera i korrekt mall i COSMIC, utbildningar om våld i nära relation och våra lokala rutiner är planerade att genomföras under hösten och med stöd av statliga utvecklingsmedel har det beslutats att förstärka arbetet med två halvtidstjänster. Deras arbete påbörjas från och med 1 september 2016. I övrigt se bifogad fil Uppföljningsrapport arbetet mot våld i nära relationer.
Bilagor
Svar på föreläggande i mål Lennart Ledin ./. Region Jämtland Härjedalen angående laglighetsprövning av regionfullmäktiges beslut 2016-06-14--15, § 84 om deltagande i förberedelsearbetet för regionbildning inom ramen för NRF.
Förvaltningsrätten i Härnösand har förelagt Region Jämtland Härjedalen att yttra sig över Lennart Ledins begäran om laglighetsprövning av regionfullmäktiges beslut 2016-06-14--15, § 84 om deltagande i förberedelsearbetet för regionbildning inom ramen för NRF. Lennart Ledin har anfört dels att beslutet fattats på ett underlag som strider mot lag, dels att förberedelsearbetet strider mot den kommunala kompetensen och dels att beslutet saknar uppgift om hur utgiften ska finansieras vilket strider mot lag. Han har också begärt att domstolen beslutar att beslutet inte får verkställas. Förvaltningsrätten har avslagit begäran om att beslutet inte får verkställas.
Region Jämtland Härjedalen bestrider överklagandet eftersom beslutet inte fattats med ett underlag som strider mot lag, att deltagande i förberedelsearbetet omfattas av den kommunala kompetensen och att beslutet inte saknar uppgift om hur utgiften ska finansieras.
Ett förslag till svar har upprättats inom samordningskansliet. Samråd har skett med de övriga berörda landstingen vid upprättande av svaret.
Bilagor
Svar på remiss av Socialstyrelsens rapport: Assisterad befruktning utanför kroppen med donerade könsceller
Region Jämtland Härjedalen har getts möjlighet att lämna synpunkter på Socialstyrelsens rapport Assisterad befruktning utanför kroppen med donerade könsceller. Enligt gällande regelverk får befruktning utanför kroppen med donerade könsceller endast utföras vid universitetssjukhus. Socialstyrelsen föreslår i sin utredning att befruktning utanför kroppen med donerade könsceller ska få utföras vid andra vårdenheter än universitetssjukhus. Som grund för förslaget föreligger jämförelser mellan universitetssjukhus och andra vårdenheter avseende hälsoutfall för barn och föräldrar. Jämförelsen bygger på resultat från svenska register, vetenskapliga studier och rapporter från Danmark, Finland och England. Dessa jämförelser har inte påvisat skillnader i utfall beroende på utförare.
Ett förslag till svar har upprättats inom Hälso- och sjukvårdspolitiska avdelningen.
Bilagor
Vid revisionsplaneringen för 2015 bedömde Regionens revisorer i sin risk – och väsentlighetsanalys att det var angeläget att genomföra en granskning av den interna kontrollen i finansförvaltningen. En granskning har genomförts av revisionsbyrån EY under projektledning av regionens revisionskontor under december 2015 till februari 2016.
Finansförvaltningen hade redan påbörjat en revidering och utveckling av befintligt regelverk för finansförvaltningen där samtliga synpunkter från denna granskning redan tagits i beaktande samt ytterligare ett antal förbättringar framtagits.
Bilagor
Regionens revisionskontor har med hjälp av Capire Consulting AB under perioden december 2015 till mars 2016 genomfört en granskning av vårdprogram avseende återbesök. Granskningen omfattar återbesök utifrån vårdprogram för fyra patientgrupper: stroke, hjärtinfarkt, höftfraktur samt äldrepsykiatri – ångest och depression. En redovisning av vilka åtgärder regionstyrelsen avser att vidta med anledning av granskningsresultatet ska lämnas till revisorerna.
Ett förslag till svar har upprättats inom Hälso- och sjukvårdspolitiska avdelningen.
Bilagor
Pensionärs- och tillgänglighetsrådet i Bräcke har inkommit med en skrivelse där de framhåller behovet av en tillgänglighetsguide som informerar om tillgängligheten i samtliga länets kommuner och som därigenom blir en hjälp för personer med funktionshinder vid planering av besök på olika platser. Tillgänglighetsguiden föreslås vara både nätbaserad och i form av en pappersprodukt. I skrivelsen föreslås att Region Jämtland Härjedalen tar upp frågan och verkar för att en tillgänglighetsguide kommer till stånd, som ett samverkansprojekt mellan kommunerna i Jämtlands län.
Ett liknande ärende behandlades av Region Jämtland Härjedalen i november 2015 (Dnr RS/1308/2015). Detta ärende gällde ett förslag om att Region Jämtland Härjedalen, i samverkan med länets kommuner, skulle ansluta sig till den så kallade Tillgänglighetsdatabasen. Förslaget avslogs eftersom det bedömdes som för kostsamt.
Det förslag som beskrivs i skrivelsen är bra och det är lätt att förstå behovet. Alla människor ska, precis som anges i skrivelsen, kunna delta i samhällslivet på jämlika villkor. Det som främst bör lyftas till förslagets nackdel är svårigheter med att hålla ett mycket omfattande material uppdaterat. I synnerhet pappersprodukter riskerar att alltför snabbt bli inaktuella. I skrivelsen nämns, förutom myndigheter och kulturlokaler, också caféer och frisörer. Skrivelsen nämner inte vårdinrättningar, men som utgångspunkt bör naturligtvis länets alla vårdinrättningar också omfattas av en satsning av detta slag. Sammantaget blir detta ett omfattande arbete som, för att vara meningsfullt, också behöver uppdateras regelbundet. Kostnaderna för detta skulle bli höga (jfr kostnadsberäkning genomförd med anledning av förlag om anslutning till Tillgänglighetsdatabasen).
Region Jämtland Härjedalen behöver i första hand förbättra sådan tillgänglighetsinformation som rör de egna verksamheterna. I detta arbete görs jämförelser med hur länets kommuner har valt att hantera tillgänglighetsinformation – i syfte att hitta smarta, användarvänliga och, om möjligt, gemensamma lösningar. Region Jämtland Härjedalen har i nuläget inte resurser att medverka i det föreslagna samverkansprojektet.
Frågan diskuterades med länets kommuner vid regionala samverkansrådets sammanträde den 15 augusti 2016.
Bilagor
Val av ledamöter till styrgrupp och arbetsgrupper till förberedelsearbetet för regionbildning i Norrland
Regionfullmäktige beslutade 2016-06-14-15 § 84 att Region Jämtland Härjedalen ska delta i förberedelsearbetet för regionbildning i Norrland. För att genomföra detta ska det finnas en styrgrupp med 27 ledamöter utsedda gemensamt av de politiska partierna i Norrland, fyra arbetsgrupper med totalt 20 ledamöter från vardera landsting/region i Norrland utsedda av respektive landsting/regions politiska partier.
Regionfullmäktige beslutade att val av ledamöter delegeras till regionstyrelsen.
Följande nomineringar till styrgruppen har inkommit till NRF:
Socialdemokraterna (8 platser):
Ann-Marie Johansson – Region Jämtland Härjedalen
AnnSofie Andersson – Östersunds kommun
Erik Lövgren – Landstinget Västernorrland
Glenn Nordlund – Örnsköldsviks kommun
Peter Olofsson – Västerbottens läns landsting
Lilly Backlund – Lycksele kommun
Maria Stenberg – Norrbottens läns landsting
Niklas Nordström – Luleå kommun
Västerpartiet (3platser):
Monalisa Norrman – Region Jämtland Härjedalen
Liselotte Olsson – Västerbottens läns landsting
Glenn Berggård – Norrbottens läns landsting
Miljöpartiet (2 platser):
Anna Hildebrand – Region Jämtland Härjedalen
Agneta Granström – Norrbottens läns landsting
Moderaterna (3 platser):
Niklas Sandström – Västerbottens läns landsting
Centerpartiet (3 platser):
Hans Hedlund – Landstinget Västernorrland
Eva-May Karlsson – Västerbottens läns landsting
Lars-Åke Mukka – Norrbottens läns landsting
Liberalerna (2 platser):
Annelie Luthman – Sundsvalls kommun
Marianne Nordmark – Västerbottens läns landsting
Kristdemokraterna (2 platser):
Hans-Inge Smetana – Västerbottens läns landsting
Kjell Grip – Landstinget Västernorrland
Sverigedemokraterna (2 platser): EJ KLART
Sjukvårdspartiet (2 platser): Avstår från att delta
Följande nomineringar från Jämtland Härjedalen till arbetsgrupperna har inkommit:
Socialdemokraterna (9 platser):
Ella Wallberg – Regional utveckling
Jonas Andersson – Regional utveckling
Bengt Bergqvist – Samarbete med kommunerna
Susanne Hansson – Samarbete med kommunerna
Anders Frimert – Trafik
AnnSofie Andersson – Trafik
Niklas Rhodin – Infrastruktur och Kultur
Ordförande för arbetsgrupp Robert Uitto – Infrastruktur och Kultur
Vänsterpartiet (1 plats)
Marie Svensson
Jörgen Blom
Miljöpartiet (1 plats)
Karin Thomasson – Regional utveckling
Anton Nordqvist – Trafik
Sverigedemokraterna (1 plats)
Bengt-Åke Arendolf
Ronny Karlsson
Moderaterna (5 platser): Avstår från att delta
Centerpartiet (3 platser): Avstår från att delta
Liberalerna (0) och Kristdemokraterna (0)
Bilagor
Utbildningsdepartementet har anmodat Västerbottens läns landsting att inkomma med förslag på nya allmänrepresentanter (ledamöter och ersättare) till Regionala Etikprövningsnämnden i Umeå för perioden 2017-2019.
Västerbottens läns landsting ska lämna förslag på minst 9 nya allmänrepresentanter. Innan förslag lämnas ska samråd ske med de landsting som ingår i nämndens upptagningsområde. Regeringen utser sedan ledamöter och ersättare utifrån inkomna nomineringar.
Västerbottens läns landsting föreslår att respektive landsting lämnar förslag på tre allmänrepresentanter vardera, så att nomineringen blir totalt 12 representanter. Förslagen ska vara Västerbottens läns landsting tillhanda senast 12 september.
Bilagor
Beslut fattade av regiondirektör/ bitr. regiondirektör
Fördelning av ansvar för informationssäkerhet (RS/1978/2016).
Beslut om användning av det ofördelade utrymmet i investeringsbudget, övriga investeringar 2016 (RS/1246/2016).
Delegationsbestämmelser för regiondirektören i Region Jämtland Härjedalen, ver.4 (RS/235/2015).
Beslut fattade regionstyrelsens ordförande eller vice ordförande
Ann-Marie Johansson (S) är beviljad att delta i överläggning med S-landstingsledning 25-26 augusti 2016 (RS/349/2016).
Elin Hoffner (V) är beviljad att delta på öppet hus Barn- och ungdoms HAB, 15 april 2016 (RS/349/2016).
Susanné Wallner (M) är beviljad att delta på En Exklusiv dag för toppolitiker som är kvinnor (RS/349/2016).
Jörgen Blom (V) är beviljad att delta på studieresa till Trondheim 13 juni 2016 (RS/349/2016).
Beslut fattade av chefer
Anställningsbeslut för perioden 2016-04-15—05-12
Pensionärsrådet: Protokoll från sammanträde 2016-05-19.
Utskottet för hälso- och sjukvård: Protokoll från sammanträde 2016-05-04.
Utskottet för hälso- och sjukvård: Protokoll från sammanträde 2016-06-07.
Landstingsbostäder: Protokoll från sammanträde 2016-02-25.
Landstingsbostäder: Protokoll från sammanträde 2016-04-07.
SKL: Förbundsavgift år 2017 till Sveriges kommuner och landsting.
Justitieombudsmannen: Beslut från JO gällande allvarlig kritik för behandling av patient.
Norrlandstingens regionförbund: Protokoll från sammanträde 2016-06-01.
SKL: Överenskommelse mellan staten och SKL om läkemedelsförmånerna m.m. för år 2016.
Patientnämnden: Protokoll från sammanträde 2016-05-19.
Valmyndigheten: Information angående landstingens indelning i valkretsar.
Informationssäkerhetspolicy LS/1508/2012 har reviderats och anpassats till Region Jämtland Härjedalens verksamhet. Policyn följer även nuvarande formalia för utformning av en policy. Förtydligande har skett gällande att regionstyrelsen ansvarar för omfattning och inriktning av Region Jämtland Härjedalens informationssäkerhetsarbete samt att nödvändiga resurser avsätts för samordningen av detta. Bestämmelser om ansvar inom informationssäkerhet har förflyttats till ”Ansvarsfördelning inom informationssäkerhet”. Regler för användning av SMS funktion för påminnelser och kallelser i hälso- och sjukvård samt tandvård i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter är även den förflyttad till ett annat regelverk, ”Regler för SMS-påminnelser”.
Ett förslag till beslut har utarbetats inom samordningskansliet.
Bilagor
Ändring av beslut för möjlighet till avgiftsfri uppdelning av betalning av patientavgift vid besök inom öppenvård
Regionfullmäktige beslutade 2016-02-09—10, §10 att möjlighet till avgiftsfri uppdelning av betalning inom en bestämd tidsrymd ska införas.
Vid regionfullmäktiges möte 2016-04-11--12, §60 beslutades regler för betalning av patientavgifter inom öppenvård. Huvudregeln för betalning av patientavgifter för öppenvård är att avgiften betalas i samband med besöket. Region Jämtland Härjedalen erbjuder två alternativ till huvudregeln där patienten endast kan välja ett av alternativen.
Alternativ 1. Om en patient önskar att få avbetala ett öppenvårdsbesök ska patienten erbjudas att avgiftsfritt flytta fram betaldatum 60, 90 eller 120 dagar från besökstillfället. Patienten kan delbetala summan under perioden fram till betaldatumet.
Alternativ 2. En patient kan i samband med det första besöket köpa ett frikort på avgiftsfri avbetalning för en frikortsperiod på 12 månader. Patienten ska då ingå en överenskommelse med Region Jämtland Härjedalen med villkor om avbetalningstider. Faktureringsavgift ska inte tas ut av patienten vid betalning enligt de två alternativen.
I beslutet framgår att reglerna också ska gälla för de privata vårdgivarna. De privata vårdgivare som nu har avtal med Region Jämtland Härjedalen är reglerade enligt Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU), Lagen (1993:1652) om ersättning för fysioterapi (LOF), Lagen (1993:1651) om läkarvårdsersättning (LOL) samt Lagen (2008:962) om valfrihetssystem (LOV). Även privata tandläkare hanterar patientavgifter enligt hälso- och sjukvårdtaxa.
För vårdgivare verksamma enligt LOL och LOF kan ovanstående krav inte ställas då de helt är styrda av lag och förordning och de flesta av dessa vårdgivare är enskilda vårdgivare som inte har möjlighet att investera i system som kan hantera beslut enligt ovan.
Därför föreslås privata vårdgivare att undantas från beslutet att erbjuda avbetalning och köp av frikort.
Region Jämtland Härjedalens är ägare till bolag och medlem i föreningar som bedriver verksamhet för regionen. Region Jämtland Härjedalens bör vara en aktiv ägare eller medlem i de bolag och föreningar som regionen är engagerad i. Reglerna bör omfatta ledningsorganisation och styrinstrument, uppföljning och information, principer för utseende av styrelse, regler för hur inflytande ska utövas på bolagsstämmor och årsmöten och styrning och samordning av verksamhet.
Ett förslag till regler för Region Jämtland Härjedalen som ägare i bolag och medlem i föreningar har arbetats fram inom regionstaben och regionala utvecklingsförvaltningen.
Bilagor
Svar på motion från Lars-Erik Olofsson (KD) om att tillvarata pensionerade läkares kompetens och erfarenhet
Lars-Erik Olofsson (KD) har lämnat in en motion om att tillvarata pensionerade läkares kompetens och erfarenhet. I motionen föreslås att Region Jämtland Härjedalen aktivt och uppsökande ska arbeta för att läkare, efter pension och om så önskas, får en möjlighet till en skräddarsydd tjänst inom primär-/slutenvård.
Region Jämtland Härjedalen har en ’Utbildningsplan för läkare’. Planen beskriver struktur och funktioner som stödjer processen vad gäller utbildning av läkarstudenter, AT- och ST-läkare. Stödjande funktioner i organisationen är verksamhetschef, övergripande studierektor, klinikstudierektor, huvudhandledare och handledare. Funktionerna innehas av medarbetare som i regler har detta som en del i ordinarie befattning.
Rent generellt ställer sig verksamheterna positiva till att medarbetare inom bristyrken arbetar även efter uppnådd pensionsålder. Att arbeta som mentor och handledare inom ramen för ’Utbildningsplan för läkare’ kan vara en sådan arbetsuppgift. Idag arbetar 20 läkare som är 65 år eller äldre på månadslön. Inklusive medarbetare som arbetar på timlön/arvodesanställning är antalet 31 läkare. Varje verksamhet har ansvar att bemanna sin verksamhet utifrån uppdrag inklusive utbildningsuppdrag. Om behov finns av kompetens hos medarbetare som uppnått pensionsålder är det verksamheternas ansvar att tillfråga dessa medarbetare om intresse av att arbeta längre inom ramen för existerande struktur och uppdrag. Personalavdelningen har för avsikt att lägga in frågor om intresse att arbeta efter pension i mallarna för både medarbetarsamtal och avslutningssamtal.
Ärendet behandlades av Utskottet för personal den 3 juni 2016. Utskottet föreslår att motionen ska bifallas i avseende att det ska vara obligatoriskt att fråga efter intresse att arbeta efter pension vid avlutningssamtal med medarbetare.
Bilagor
Svar på motion från Jörgen Larsson (C) om att förlänga möjligheten för fullmäktigeledamöter att ställa frågor
Jörgen Larsson (C) har lämnat in en motion till regionfullmäktige om möjligheten att förlänga tiden för fullmäktiges ledamöter att ställa frågor under punkten fullmäktiges frågestund. Efter majoritetsskiftet har mängden frågor ökat och Jörgen Larsson vill därför att tiden för frågestunden utökas från 30 minuter till 1 timme.
Fullmäktiges frågestund infördes på försök i dåvarande landstingsfullmäktige redan 2005 för att göra fullmäktigearbetet livligare och mer dagsaktuellt och har sedan permanentats. I arbetsordningen för regionfullmäktige punkt 15 Frågor från fullmäktigeledamöter (fullmäktiges frågestund) står skrivet:
Vid varje fullmäktigesammanträde ska ledamot eller tjänstgörande ersättare få tillfälle att ställa frågor i dagsaktuella ämnen som berör regionens verksamhet eller roll i samhället till någon ledamot i regionstyrelsen. Frågorna ska vara korta och muntliga liksom svaren. Frågor och svar begränsas till två minuter vardera. En följdfråga får ställas och besvaras.
Fullmäktiges frågestund, som inte ska användas till debatt, ska genomföras vid varje fullmäktigesammanträde vid en tidpunkt som anges i programmet för fullmäktigesammanträdet. Frågestunden får vara högst 30 minuter vid varje sammanträde.
Statistiken från 2012-2016 visar att antalet frågor legat kring 5-7 stycken per sammanträde och tiden för fullmäktiges frågestund har varit ca 10-15 minuter per sammanträde men både antalet frågor och tiden har ökat sedan majoritetsskiftet i oktober 2015. Om det är en tillfällig ökning eller om det kommer att se lika ut resten av mandatperioden är svårt att förutsäga.
Ledamöterna har utöver fullmäktiges frågestund möjlighet att ställa frågor genom att lämna interpellationer och frågor. Svaren på dessa har vid ett flertal tillfällen bordlagts på grund av tidsbrist. En utökning av tiden för fullmäktiges frågestund skulle sannolikt innebära en ytterligare inskränkning av tiden för behandling av interpellationer och frågor. Eftersom tiden på fullmäktige ofta är knapp finns idag inte möjlighet att utöka tiden för fullmäktiges frågestund till en timme per sammanträde.
Fullmäktiges presidium behandlade ärendet den 2016-05-31, §44 och föreslår att motionen avslås.
Bilagor
Svar på motion från Eva Hellstrand (C) om angående Landstingsbostäder och Region Jämtland Härjedalens fastigheter
Eva Hellstrand (C) föreslår i en motion att regionstyrelsen får i uppdrag att utvärdera om det är möjligt att lägga alla fastigheter i ett bolag och återkomma till regionfullmäktige med en rapport. Hon skriver vidare att centerpartiet anser att om regionen väljer att sälja tillgångar är det klokt att också använda det till kommande investeringar. Centerpartiets förslag är att samla alla fastigheter i ett bolag – hyresfastigheter, sjukhuset och andra verksamhetslokaler. Om man sedan säljer hyresfastigheter kan man använda vinster till investeringar i verksamhetslokaler.
Ett uppdrag att se över möjligheten att sälja Landstingsbostäder AB och bolagets lägenhetsbestånd har getts av den politiska majoriteten och slutsatsen blev att en försäljning inte är aktuell för närvarande. En försäljning skulle ge en förhållandevis liten ekonomisk vinst samt dessutom en förlust i att inte längre kunna erbjuda svårrekryterad personal och studenter boende. Den 27-28 april 2016 beslutade regionstyrelsen att avslå ett initiativärende från Anna Hildebrand (MP) om försäljning av Landstingsbostäder, av skälen enligt ovan.
Eva Hellstrands förslag är inte ointressant, men bygger på att en försäljning ska ske. Eftersom en försäljning inte är aktuell bedöms det inte vara försvarbart att avsätta utredningsresurser till att göra den utredning som motionären föreslår.
Bilagor