Möte 2017-05-03
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för regionstyrelsen har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänt till ledamöter och ersättare.
-
- Bemanningsprojektet
- Öppna jämförelser 2016 - God vård
- Kunskapsstyrning - nationell och regional organisering
- Uppföljning Influensavaccinering
- Redovisning av aktuellt läge för regionstyrelsens fattade beslut
- Återrapportering av träff med regeringens särskilde utredare av kostnadsutjämningssystemet
- Uppföljning resultatförbättrande åtgärder
-
Resultatet per mars 2017 uppgick till -17,1 miljoner kronor. Nettokostnadsökningen till och med mars var 3,4 procent, vilket är en förbättring jämfört med utfallet i februari som motsvarade 4,2 procent.
Bruttokostnaderna för perioden januari till och med mars 2017 har ökat med 4,2 procent jämfört med samma period föregående år, då främst kostnader för läkemedel och bemanningsföretag. Kostnadsökningen har dock bromsats någon jämfört med utfall i februari på 4,6 procent. Även intäkterna har ökat med 8,5 procent jämfört med samma period föregående år, då främst patientavgifterna. Faktiskt utfall på helår för patientavgifterna uppgår till 19 miljoner kronor. Detta visar på små positiva tecken redan nu i mars och helårsprognosen justeras något och uppgår nu till -190 miljoner kronor.
Likviditeten har försämrats med 11,8 miljoner kronor sedan årsskiftet.
Nyttjandet av bemanningsföretag fortsätter att öka för sjuksköterskor men har minskat marginellt för läkare jämfört med föregående år.
Sjukfrånvaron ligger ackumulerat lägre än tidigare år.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
604kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige har i regionplanen beslutat om ett antal strategiska mål för perioden 2017 – 2019. I regionstyrelsens verksamhetsplan finns för varje strategiskt mål, två aktiva mål och ett antal framgångsfaktorer i form av utvecklingsområden. De aktiva målen är mätbara och ska följas upp i varje månadsrapport till styrelsen, och som fördjupning två gånger under året. Enligt styrelsens uppföljningsplan ska det aktiva målet Patient – vårdskador följas upp vid regionstyrelsens sammanträde 2-3 maj.
Mål i regionstyrelsens verksamhetsplan och uppföljningsplan 2017 är att andelen vårdskador ska minska. Målvärdet ska minska med >10% jämfört med resultatet för oktober 2016.-
96kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
260kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige har i regionplanen beslutat om ett antal strategiska mål för perioden 2017 – 2019. I regionstyrelsens verksamhetsplan finns för varje strategiskt mål, två aktiva mål och ett antal framgångsfaktorer i form av utvecklingsområden. De aktiva målen är mätbara och ska följas upp i varje månadsrapport till styrelsen, och som fördjupning två gånger under året. Enligt styrelsens uppföljningsplan ska det aktiva målet Verksamhetsresultat – nettokostnadsutveckling följas upp vid regionstyrelsens sammanträde 2-3 maj.
Målet för 2017 är en nettokostnadsutveckling på minus 2 procent. Till och med mars 2017 var nettokostnadsutvecklingen för regionen på 3,4 procent, vilket är fortsatt högt men en förbättring jämfört med utfallet i februari som då var 4,2 procent.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige har i regionplanen beslutat om ett antal strategiska mål för perioden 2017 – 2019. I regionstyrelsens verksamhetsplan finns för varje strategiskt mål, två aktiva mål och ett antal framgångsfaktorer i form av utvecklingsområden. De aktiva målen är mätbara och ska följas upp i varje månadsrapport till styrelsen, och som fördjupning två gånger under året. Enligt styrelsens uppföljningsplan ska det aktiva målet Verksamhetsresultat – tillgänglighet följas upp vid regionstyrelsens sammanträde 2-3 maj.
Målet för 2017 är att vårdgarantin ska vara uppfylld. Region Jämtland Härjedalen som helhet klarar dock inte målet i något av Vårdgarantins dimensioner.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har ett övergripande ansvar för att leda och samordna planering och uppföljning av verksamheten. I regionstyrelsens verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2017 anges vilka uppföljningsområden som har valts ut för 2017. Enligt den ska regionstyrelsen på sitt möte den 2-3 maj bland annat följa upp området fastighet och lokaler.
En skriftlig rapport om uppföljning av fastighet och lokaler har upprättats. Rapporten redogör för åtgärder som under 2016 genomförts vad gäller underhåll av fastighetsbeståndet samt investeringsplan 2016, inklusive genomförda och påbörjade projekt.-
99kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
År 2014 upprättades en Långsiktig utvecklingsplan för god ekonomisk hushållning 2015-2025 (LUP Ekonomi). Syftet var att ta fram strategier för hur regionen ska kunna genomföra mer långsiktiga strukturförändringar för att nå en god ekonomisk hushållning. Genom strukturåtgärder, satsningar på vissa områden och vardagsrationaliseringar var målet att sänka nettokostnaderna, höja intäkterna, samt bromsa nettokostnadsökningen. Efter revidering vid fullmäktige i juni 2015 innehåller planen 15 så kallade paket, med förslag till utredningar och förändringar inom olika områden i regionens verksamhet. Vissa av paketen har helt eller delvis utretts och håller nu på att genomföras. Andra har av olika skäl ännu inte startats.
Realiserade kostnadsminskningar och intäktsökningar till följd av åtgärder i LUP ekonomi uppgick till 26,2 miljoner kronor 2014-2015 och ytterligare 45 miljoner kronor 2016 – totalt 71,2 miljoner kronor.
Bifogade rapport innehåller en information om var i processen de olika paketen och deras deluppdrag befinner sig.-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
428kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har ett övergripande ansvar för att leda och samordna planering och uppföljning av verksamheten. I regionstyrelsens verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2017 anges vilka uppföljningsområden som valts ut för 2017. Enligt uppföljningsplanen ska regionstyrelsen på sitt möte 2-3 maj bland annat följa upp regionens Lean-arbete.
En rapport som omfattar genomfört arbete under 2016 samt januari – mars 2017 har upprättats inom utvecklingsenheten. Rapporten beskriver vilka mål som finns för området samt måluppfyllelsen av dessa.-
94kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen är som offentlig verksamhet skyldig att följa lagen om offentlig upphandling, LOU. Upphandling skall genomföras i enlighet med gällande lagstiftning och regelverk och med iakttagande av landstingets politiska beslut, inriktningsdokument och policys.
Region Jämtland Härjedalen har en upphandlingsbar volym på 1,2 mdkr per år. Den faktiska volymen som upphandlas per år varierar utifrån verksamheternas behov och ramavtalens cykler. Ramavtal får tecknas maximalt 4 år.
Upphandlingarna sker på uppdrag av verksamheterna. Många upphandlingar är återkommande men enheten genomför även till stor del upphandlingar som resulterar i ett köp, en beställning.
Som analysinstrument för avtalstrohet använder vi i organisationen Prodriver. Analysverktyget är kopplat till Raindance och ny information uppdateras automatiskt varje dygn. I verktyget går det att följa avtalstroheten i flera nivåer. Avtalstroheten mäts och redovisas i samband med årsbokslut.
I bifogad rapport redovisas ramavtal och avtalstrohet. Årsplan för upphandling 2016 biläggs som separat bilaga.-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har ett övergripande ansvar för att leda och samordna planering och uppföljning av verksamheten. I regionstyrelsens verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2017 anges vilka uppföljningsområden som valts ut för 2017. Enligt uppföljningsplanen ska regionstyrelsen på sitt möte 2-3 maj bland annat följa upp regionens arbete kring vård på distans och mobila lösningar.
En rapport som omfattar genomfört arbete under 2016 samt januari – mars 2017 har upprättats inom utvecklingsenheten.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
415kb Ladda ner dokument
-
386kb Ladda ner dokument
-
-
Inera AB har kallat till ordinarie bolagsstämma i bolaget den 7 juni 2017.
På bolagsstämman ska frågorna om att fastställa resultaträkning och balansräkning, dispositioner beträffande vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen och om ansvarsfrihet för styrelsen och verkställande direktören behandlas. Vidare ska arvoden och annan ersättning åt styrelsen och i förekommande fall till revisorer och lekmannarevisor bestämmas, antalet styrelseledamöter fastställas samt styrelseledamöter och styrelseordförande och i förekommande fall till revisorer och lekmannarevisor väljas.
Inera AB ägdes under året till lika delar av landstingen och regionerna. Bolaget har ägarnas uppdrag att koordinera landstingens och regionernas gemensamma e-hälsoarbete och utveckla tjänster till nytta för invånare, vård- och omsorgspersonal och beslutsfattare.
Valberedningen har lämnat förslag på styrelseledamöter och revisorer. Valberedningens förslag har behandlats på Inera ABs ägarråd den 21 april 2017 liksom förslaget till arvoden till styrelse, revisor och lekmannarevisor.
Lekmannarevisorn har sammantaget bedömt att bolagets verksamhet år 2016 har skötts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att den interna kontrollen varit tillräcklig.
Revisorn har uttalat att enligt hans uppfattning har årsredovisningen upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger en i alla väsentliga avseenden rättvisande bild av bolagets finansiella ställning per den 31 december 2016 och av dess finansiella resultat och kassaflöde för året enligt årsredovisningslagen. Förvaltningsberättelsen är förenlig med årsredovisningens övriga delar. Han tillstyrker att årsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen. Han tillstyrker också att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Med hänsyn till detta bör balansräkningen och resultaträkningen fastställas och styrelsen och verkställande direktören beviljas ansvarsfrihet. Styrelsens förslag till vinstdisposition bör fastställas.-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
-
15
Instruktion till regionens ombud på ordinarie bolagsstämma 2017 för Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag
Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag har kallat till ordinarie bolagsstämma i LÖF den 10 maj 2017.
LÖF är landstingens och regionernas försäkringsbolag för patientförsäkringen.
På bolagsstämman ska ärendena om att fastställa resultaträkning och balansräkning, dispositioner i anledning av vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen och beviljande av ansvarsfrihet åt styrelsen och verkställande direktören behandlas. Vidare ska arvoden och annan ersättning åt styrelsen och revisorerna bestämmas, antalet styrelseledamöter fastställas och styrelseledamöter, revisorer och valberedning väljas.
Ett förslag till ägardirektiv och ett förslag till självriskreducering i patientförsäkringen ska behandlas.
Valberedningen har lämnat förslag på styrelseledamöter och revisorer och styrelsen har lämnat förslag på valberedning.
Lekmannarevisorerna har bedömt att bolagets verksamhet år 2016 har skötts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att den interna kontrollen varit tillfredsställande.
Revisorerna har uttalat att enligt deras uppfattning har årsredovisningen upprättats i enlighet med lagen om årsredovisning i försäkringsföretag och ger en i alla väsentliga avseenden rättvisande bild av bolagets finansiella ställning per den 31 december 2016 och av dess finansiella resultat och kassaflöde för året enligt lagen om årsredovisning i försäkringsföretag. Förvaltningsberättelsen är förenlig med årsredovisningens övriga delar. De tillstyrker att bolagsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen. De tillstyrker också att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Med hänsyn till detta bör balansräkningen och resultaträkningen fastställas och styrelsen och verkställande direktören beviljas ansvarsfrihet. Styrelsens förslag till vinstdisposition bör fastställas.
Förslaget till ägardirektiv är generellt och innehåller inget anmärkningsvärd. Förslaget till ägardirektiv bör därför antas.
Styrelsen för LÖF har föreslagit att självrisken vid ersättning från LÖFs patientförsäkring ska tas bort och försäkringsvillkoren ändras med hänsyn till detta. Förslaget innebär en premiehöjning för landstingen och regionerna för år 2018, utöver ordinarie premie, med 75 miljoner kronor och för åren 2019 och 2020, utöver ordinarie premie, med 25 miljoner kronor för respektive år. Höjningen fördelas efter försäkringsfallen. Med hänsyn till Region Jämtland Härjedalens ekonomiska läge bör förslaget inte genomföras.-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna för Region Jämtland Härjedalen har genom sitt revisionskontor genomfört en förstudie med syfte att kartlägga och bedöma om det finns anledning att besluta om en fördjupad granskning om hur informationssäkerhetsarbetet organiserats och bedrivs. Förstudien visar att det pågår ett aktivt arbete mot målet att säkerställa informationssäkerheten. Det finns dock en mängd kända brister av varierande allvarlighetsgrad. Åtgärder vidtas löpande men inte i tillräcklig takt. Det finns några mycket angelägna förbättringsområden som styrelsen rekommenderas att särskilt bevaka. Dessa är främst:
- Bevaka att informationsklassning genomförs och hålls aktuell
- Bevaka att systemförvaltningsmodellen utvecklas eller byts
- Bevaka att uppföljningen av standarden ISO27001, så långt möjligt, finner ändamålsenliga former.
- Se till att användarna har de kunskaper som behövs ur ett säkerhetsperspektiv.
- Säkerställ och tydliggör resurser för åtgärder som bedömts vara nödvändiga att genomföra.
Med anledning av granskningen vill revisorerna att regionstyrelsen lämnar en redovisning av vilka åtgärder styrelsen avser vidta.
Ett förslag till svar på granskningen har upprättats inom enheten för krisberedskap, säkerhet och miljö.-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
717kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionskontoret har på revisorernas uppdrag granskat barn- och ungdomspsykiatrin med syfte att svara på om det finns en tillfredsställande kontroll av att den psykiska ohälsan hos barn och ungdomar inte försämras i väntan på ett första besök och/eller fördjupad utredning/behandling.
Från granskningen lyfter revisorerna bland annat följande iakttagelser:
- Det är en brist att uppföljning inte gjorts av mål avseende utredning/behandling då uppgifter om väntetider enligt lag ska rapporteras.
- Det finns brister i kontrollen av väntetider för patienter under behandling eftersom det inte på ett tillfredställande sätt går att kontrollera väntelistorna.
- Det finns ingen rutin för att kontrollera patientens hälsotillstånd under väntetiden, utan man förlitar sig på den information som insamlas vid den medicinska bedömningen och förutsätter att patienten eller närstående signalerar om försämring sker.
- Det råder oklarheter kring vissa delar avseende remisshantering och de rutiner som finns dokumenterade är inte kända inom verksamheten och uppfyller inte de krav som ställs.
Med anledning av granskningen vill regionens revisorer att regionstyrelsen redovisar de åtgärder styrelsen vidtagit eller avser att vidta.
Ett förslag till svar har upprättats inom Område barn unga vuxna.-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
663kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt punkt 4.3 i regionstyrelsens reglemente ska styrelsen för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden.
Ett förslag till sammanträdestider för 2018 har upprättats inom sekretariatet. Sammanlagt 9 sammanträdestillfällen föreslås, 7 tvådagars möten och 2 endagsmöten. Juni och juli är mötesfria.
Årsbokslutet för 2017 behandlas i mars, tertialrapporten, regionplanen och finansplanen i maj och delårsbokslutet i september.-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade 2015-10-20—21 § 109 som svar på en motion:
”Motionen bifalls genom att regionstyrelsen får följande uppdrag:
a. Regionstyrelsen ska aktivt söka efter möjligheter att sprida och lokalisera Region Jämtland Härjedalens administrativa funktioner geografiskt inom hela regionen med beaktande av kostnadseffektivitet.
b. Regionstyrelsen ska kontakta kommunerna och driva på samverkan rörande gemensam drift av administrativa funktioner, med beaktande av kostnadseffektivitet för alla parter.
Under 2016 har omorganisation och besparingar på totalt 10 miljoner inom Regionstaben inneburit att arbete med uppdraget från fullmäktige inte hunnit hanteras. När nu organisationsförändringen hittat sina former och besparingen är avklarad har en plan för att verkställa regionfullmäktiges uppdrag utarbetats.
Regiondirektören föreslår fem strategier för att arbeta med uppdraget från fullmäktige:
1. Underlätta för distansarbete
2. Aktiv rekrytering för distansarbete
3. Utflyttning av arbetsplatser del av veckan
4. Omlokalisering av verksamheter under förutsättning av kostnadseffektivitet
5. Hälso- och sjukvårdens arbete med mobila verksamheter och distansarbeteBilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
-
Landstingen i Norrbotten, Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen har ingått i projektet Akutsjukvård i extrem glesbygd, AXG, sedan 2011. Region Jämtland Härjedalen har beslutat att under en period av i första hand 2 år fortsätta verksamheten i driftsfas, d.v.s. 2015-2017. Projektet blev fördröjt av flera anledningar och startade först 4 maj 2015.
Förnyad ställning om Region Jämtland Härjedalen medverkan efter maj 2017 behöver nu göras.
Verksamhetens syfte:
Trygghet för samer i deras yrkesutövande
Trygghet för de som vistas i extrem glesbygd, t.ex. fjällvandrare, fiskare, jägare etc
Verksamhetens mål:
Förmåga att ge förstahjälpen
Förmåga att ge adekvat vård i avvaktan på avancerad ambulanssjukvård
Förmåga att utföra sjuktransport till närmaste ambulans eller läkare
AXG består i huvudsak av två delar. Utbildning och organiserad sjukvårdsinsats till drabbad när ordinarie ambulansresurser inte kan ta sig till platsen.
Utbildning ges till samebyar, helikopterföretag, stugvärdar m.fl. som utbildas i första hjälpen enligt ABCDE (Airway-fri luftväg, Breathing-andning, Circulation-cirkulation och blödning, Disability-medvetandegrad, känsel, rörelseförmåga, Exposure- exponering och skydd mot omgivning) och HLR (Hjärt-LungRäddning) anpassat till extrem glesbygd. Utbildningsmaterial har tagits fram i projektet och instruktörer utbildas inom AXG.
När ambulanshelikopter inte finns att tillgå finns det möjlighet, via AXG, att anlita privata helikopterbolag som också kan ta med medicinskt utrustningspack med t.ex. läkemedel till den drabbade. Distriktsläkare kan kontaktas för ordination av läkemedel och för att kunna bistå med råd på telefon. Larmplan finns via SOS Alarm.
Inför beslut om fortsättning har utvärdering gjorts av berörda inom Region Jämtland Härjedalen. Samråd har skett med regionens samiska samrådsgrupp och Länsstyrelsens grupp av ordförande för samebyarna. Företrädare för länets samebyar har gett regionen rekommendationer inför beslut om fortsatt AXG-engagemang. Regionen har kommenterat dessa rekommendationer och bett om Västerbottens läns landstings svar på några av dessa rekommendationer.
Nuvarande kostnad för verksamheten är 375 000 kronor per år. Norrbottens läns landsting har beslutat att inte fortsätta delta i verksamheten. Västerbottens läns landsting har därför sett över verksamheten och presenterat nytt budgetförslag utifrån två deltagande landsting. Därmed ökar kostnaden till 436 000 kr per år.-
118kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
1. Beslut fattade av regiondirektör/ bitr. regiondirektör
- Svar på remiss angående intyg för praktisk tjänstgöring för fysioterapeuter utbildade utanför EU och EES (RS/584/2017)
- Beslut om användning av det ofördelade utrymmet i investeringsbudget, övriga investeringar 2017, område ekonomi- och personalavd. (inköp av möbler) (RS/62/2017)
2. Beslut fattade av ekonomidirektör
- Lån från Kommuninvest i Sverige AB (RS/578/2017)
3. Beslut fattade av chefer
- Anställningsbeslut för perioden 2017-03-17 – 2017-04-19 (RS/602/2017)Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
- SKL Cirkulär 17:12 En ny hälso- och sjukvårdslag.
- Protokoll: Utskottet för infrastruktur 2017-03-13.
- Protokoll: Pensionärsrådet 2017-03-14.
- Protokoll: Vårdvalsnämnden 2017-03-15.
- Protokoll: Patientnämnden 2017-03-20.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
- SKL Cirkulär 17:12 En ny hälso- och sjukvårdslag.
-
24
TILL FULLMÄKTIGE
-
Landstingsfullmäktige beslutade den 22 – 23 oktober 2013 att ge landstingsstyrelsen i uppdrag att göra en översyn av reglementena för Länets handikappråd, Landstingets pensionärsråd och Landstingets ungdomsråd. Översynen skulle ta sikte på att tydliggöra syftena med råden och rådens uppgifter, utgångspunkten var att råden borde vara rådgivande. Nya reglementen för Tillgänglighetsrådet och Pensionärsrådet antogs i början av 2016.
Frågan om ungdomsinflytande behövdes dock utredas vidare och fullmäktiges presidium gav samordningskansliet och regional utveckling i uppdrag att komma med förslag på nya arbetssätt för ungdomsinflytande.
Den rapport som tagits fram innehåller beskrivningar om hur ungdomsråd och ungdomsting fungerat över tid, hur andra landsting och kommuner arbetar med ungdomsinflytande samt ett förslag på hur Region Jämtland Härjedalen ska arbeta med ungdomsinflytande framåt. Förslaget som förordas bygger på att ungdomsrådet och ungdomstinget läggs ner och att ett nytt arbetssätt implementeras utifrån den regionala ungdomsstrategin.-
134kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
329kb Ladda ner dokument
-
-
Elin Lemon m.fl. (C) har lämnat in en motion om ungdomsting och dialog med våra unga i regionen. Motionärerna yrkar att Region Jämtland Härjedalen utreder hur en digital arena kan se ut för att fånga in synpunkter och frågor från unga medborgare samt att ungdomstinget skyndsamt kommer i gång igen.
Landstingsfullmäktige beslutade den 22 – 23 oktober 2013 att ge landstingsstyrelsen i uppdrag att göra en översyn av reglementena för Länets handikappråd, Landstingets pensionärsråd och Landstingets ungdomsråd. Under hösten 2015 gav fullmäktiges presidium regional utveckling i uppdrag att utreda nya former för ungdomsinflytande.
Ett förslag har lämnats till fullmäktiges presidium under april 2017. Förslaget bygger på att det nuvarande ungdomsrådet och ungdomstinget läggs ner och att Region Jämtland Härjedalen istället utvecklar ett tydligt ungdomsperspektiv med utgångspunkt i den regionala ungdomsstrategin. Här ingår också att stärka arbetet med barnkonventionen, främst inom de verksamheter som ungdomar berörs mest av.
Som en del i det kommande arbetet med ungdomsperspektivet kan en digital arena ingå som en metod för att kommunicera med ungdomar. Att använda en sådan arena kan vara ett enkelt och smidigt sätt att nå ungdomar, både för att föra dialog och för att ge information. Redan 2011 genomfördes ett försök med e-panel vid dåvarande Jämtlands läns landsting. På grund av olika anledningar utvärderades aldrig arbetssättet men tekniken för att skapa enkäter som skickas ut till medborgare finns kvar i organisationen. Till detta kommer ungdomsrådets nuvarande facebooksida som skulle vara möjlig att använda som en aktiv kanal för informationsspridning och informationsinhämtning. Säkert är att en digital arena kommer att behövas i framtiden.
Hur denna arena ska användas kommer att utredas när det nya arbetssättet är fastslaget.-
137kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
327kb Ladda ner dokument
-
-
27
Informationer