Möte 2025-11-24
-
1
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för regionstyrelsen har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlande under sammanträdet tillgängliggjorts för ledamöter och ersättare.
-
Norrlandsresan är ett samarbete inom vilket de fyra norrlandslänen – Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland – har en gemensamt beslutad taxa och ett gemensamt biljettutbud för resor över länsgräns. Principerna för Norrlandsresans taxa beslutades av regionfullmäktige 2015-06-17, § 70 (RUN/606/2015). Norrlandsresans taxa regleras inför årsskiftet varje år och följer index-utvecklingen i trafikavtalen. Under de tre senaste åren har beslut om avsteg från taxan fattats (RS/534/2022) (RS/658/2023) (RS/651/2024).
Med anledning av att avsteg från gällande taxa gjorts vid upprepade tillfällen beslutade kollektivtrafiknämnden, vid sammanträdet den 26 oktober 2023 (§ 72), att ge regiondirektören i uppdrag att tillsammans med övriga norrlandslän se över hanteringen av Norrlandsresans taxa samt att utreda hur framtida avsteg bör hanteras. Uppdraget återrapporterades till kollektivtrafiknämnden under hösten 2024 och summeras nedan.
Region Jämtland Härjedalen har, tillsammans med övriga norrlandslän, påbörjat denna översyn. En dialog har etablerats mellan länen kring prissättning och tillgängliggörande av resor över länsgränser. Trots detta har ännu ingen ny modell för hanteringen av Norrlandsresans taxa fastställts. Arbetet fortsätter i takt med införandet av det nya biljettsystemet och anpassningen till den nationella BoB-standarden (Biljett och Betalsystem), samt lanseringen av nya priser och biljetter.
Parallellt ser Region Jämtland Härjedalen ett behov av att ytterligare utreda frågan, då Norrlandsresans taxa bygger på en egen modell som avviker från BoB-standardens principer. Detta medför bland annat svårigheter att integrera med digitala ombud såsom Resplus, begränsade möjligheter till samverkan med andra aktörer inom BoB samt hinder för enhetlig zonstruktur och teknisk modularisering, vilket regionen redan implementerat.
Mot denna bakgrund föreslås att ett eventuellt beslut om ny modell för hanteringen av Norrlandsresans taxa behandlas av kollektivtrafiknämnden under första halvåret 2026.
Under 2023 till 2025 var indexutvecklingen enligt beslutad indexkorgs utveckling ovanligt låg. Region Västerbotten föreslog mot den bakgrunden en höjning med 3,5 % av Norrlandsresans taxa inför 2025, vilket beslutades av samtliga län inom samarbetet. Även inför 2026 ser indexutvecklingen ut att vara låg. Med anledning av detta är parternas förslag att avsteg från beslutad princip görs även i år, och att Norrlandsresans taxa höjs med 3,0 % inför 2026. För att detta ska genomföras behöver samtliga län inom samarbetet fatta motsvarande beslut.
Kollektivtrafiknämnden behandlade ärendet 2025-11-19 § 51 och beslutade för egen del att:
1. Regiondirektören får i uppdrag att tillsammans med övriga norrlandslän se över beslutad hantering av Norrlandsresans taxa samt hur eventuella framtida avsteg från denna ska hanteras. Uppdraget ska återrapporteras till nämnden under 2026, samt att föreslå regionfullmäktige:a. Region Jämtland Härjedalen gör ett avsteg från beslutad hantering av Norrlandsresans taxa genom att höja taxan med 3,0 % från och med 2026-01-01.
b. Beslutet gäller under förutsättning att övriga parter inom Norrlandsresesamarbetet fattar motsvarande beslut.
-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
4
Revidering av tidsplan för Beredningen för översyn av den politiska organisationen för mandatperioden 2027-2030
Regionfullmäktige beslutade den 26 november 2024 § 136, att tillsätta en särskild bredning för översyn av den politiska organisationen för mandatperioden 2027-2030. Översynen ska utmynna i förslag till ny politisk organisation inför mandatperioden 2027-2030, förslag på arbetsordning och reglementen för den politiska organisationen, förslag till regler för arvoden och ersättningar för förtroendevalda, förslag till regler till stöd för de politiska partierna samt förslag på arbetsformer där teknik och metoder används för att underlätta det politiska arbetet. Regionfullmäktige fastställde i beslutet att den särskilda beredningen ska lägga fram sina förslag senast under november 2025 så att beslut kan tas av fullmäktige senast i februari 2026. Beredningens arbete beslutades påbörjas den 1 december 2024 och avslutas senast den 1 februari 2026. En förlängning av bredningens arbete beslutades kunna ske vid behov.
Mot bakgrund av omfattningen på beredningens arbete och de övervägningarna som krävs för att utarbeta ovan angivna förslag är beredningen för översyn av den politiska organisationen 2027-2030 i behov av att förlänga sitt arbete.
Beredningen behandlade ärendet 2025-11-10 § 23 och föreslår regionfullmäktige:
Den särskilda beredningens arbete förlängs till den 31 maj 2026.-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Vid regionstyrelsens sammanträde 30 september 2025, §147, konstaterades att sedan maj har hälso- och sjukvårdsnämnden beslutat om fler åtgärder för en ekonomi i balans, men sammantaget visar delårsrapporten att åtgärderna inte gett den effekt som behövs för att komma till rätta med Region Jämtland Härjedalens underskott. Vidare noterades att styrelsen ser positivt på de ytterligare åtgärder nämnden har föreslagit. Regionstyrelsen kommer därför fortsätta att följa hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med åtgärder.
Regionstyrelsen beslutade i samma ärende, att föreslå regionfullmäktige att hälso- och sjukvårdsnämnden ska få i uppdrag att vid nämndens sammanträde 20 november 2025 presentera en analys med möjliga ytterligare åtgärder för att stärka den långsiktiga ekonomin, inklusive förslag som kan ge effekt från och med 2026, samt att analysen ska återredovisas på regionfullmäktiges möte den 25 november.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har tagit fram ett ärende varav några förslag till beslut har hänskjutits till regionstyrelsen för vidare hantering.
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslog regionstyrelsen på sitt möte den 20 november 2025 inom ramen för hälsovalet att:- Under perioden 2025-12-01 till och med 2026-12-31 tillfälligt pausa Hälsovalets krav om att övervägande andelen av tjänstgörande sjuksköterskor ska vara utbildade distriktssköterskor.
- Under perioden 2025-12-01 till och med 2026-12-31 tillfälligt pausa Hälsovalets krav om att riktade hälsosamtal ska erbjudas till alla listade i beslutad målgrupp (40, 50, 60 och 70 år).
- Att från och med 2026-01-01 säkerställa full kostnadstäckning för hälsovalsleverantörer som deltar i hälso- och sjukvårdsgemensamt utvecklingsarbete avseende nationella och sjukvårdsregionala uppdrag och utredningar, samt samverkansavtal med andra vårdgivare.
Punkt 1 och 2 kräver riskanalys och bearbetning för att ändra eventuella krav på ett säkert sätt. Den kostnadsmässiga effekten med båda punkterna ses som liten och skulle även kunna skapa ett större underskott kopplat till mindre ersättning. Om kravet på riktade hälsosamtal tas bort utgår ingen ersättning och med samma personalstat skulle det bli en fördyring för hälsocentralerna. Andra regioner har dessutom sett att vårdkostnaderna på sikt sjunkit av att utföra riktade hälsosamtal. Punkt 3 finns redan reglerat i avtalet och ersätts löpande. Utifrån ovan föreslås att ta in dessa förslag i hanteringen av Förfrågningsunderlag för Hälsoval 2027 som pågår nu.
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslog vidare att regionstyrelsen skulle värdera om det finns anledning att fatta beslut som renderar ökade skatteintäkter. Som en direkt åtgärd skulle regionstyrelsen kunna föreslå regionfullmäktige besluta om att höja skatten. Vidare pågår ett ständigt påverkansarbete både när det gäller den statliga bidragen samt skatteutjämningssystemet. Slutligen har regionen det regionala utvecklingsuppdraget som jobbar med många områden som på positivt sätt kan öka regionens skatteintäkter. Då det gäller höjning av skatten är det inte aktuellt inför 2026 då det kräver avstämning med många aktörer och dessutom krävs en övergripande politisk överenskommelse i frågan.
Förvaltningen konstaterar slutligen att dessa åtgärder samt beslut i nämnden inte räcker för att nå en ekonomi i balans.-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
298kb Ladda ner dokument