Möte 2022-08-30
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för regionstyrelsen har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade under sammanträdet skickats ut till ledamöter och ersättare.
-
- Lägesrapport Covid-19/vaccinationer/säkerhet/flykting
- Läget under sommaren
- Personal- och kompetensförsörjning inom hälso- och sjukvården
- Information om upphandling av dosdispenserade läkemedel
- Presentation av regional utvecklingsdirektör - Magnus Aspegren
-
En månadsrapport för juni 2022 har upprättats. Rapporten visar följande: Region Jämtland Härjedalens ackumulerade resultat till och med juni 2022 var negativt och uppgick till -32 miljoner kronor, vilket var 42 miljoner kronor sämre än budget.
Nettokostnadsutvecklingen fram till och med juni 2022 var 3,4 procent, 82 miljoner kronor högre än föregående år.
Verksamhetens intäkter var 62 miljoner kronor lägre än föregående år. Främst på grund av lägre bidrag med 61 miljoner kronor. Patientavgifter och försäljning hälso- och sjukvård samt intäkter från kollektivtrafik var cirka 12 miljoner kronor lägre, övriga intäkter var cirka 11 miljoner kronor högre.
Bruttokostnaderna var 20 miljoner kronor högre jämfört med föregående år. Personalkostnaderna exklusive pensioner har ökat med 39 miljoner kronor. Pensionskostnaderna var 144 miljoner kronor lägre än föregående år, då ökade kostnader för nytt livslängdsantagande påverkade med 110 miljoner kronor. Köpt riks- och regionvård har ökat med 34 miljoner kronor, verksamhetsanknutna tjänster har ökat med 23 miljoner kronor och läkemedel har ökat med 20 miljoner kronor. Kostnad för inhyrd personal har ökat med 17 miljoner kronor och uppgick till 89 miljoner kronor.
Likviditeten har under året förbättrats med 158 miljoner kronor till och med juni, förbättringen beror främst på inbetalningar av riktade statsbidrag. Avsättning till pensionsportföljen har gjorts med 130 miljoner kronor under perioden. Amortering av lån till Kommuninvest har skett med 50 miljoner kronor och den totala skulden till Kommuninvest uppgår till 240 miljoner kronor.
Helårsprognosen efter juni beräknas uppgå till 68 miljoner kronor. Detta beror främst på förbättrad prognos som visar på lägre pensionskostnader och riskpremier, men även ökade riktade bidrag samt sjuklöneersättning efter den höga sjukfrånvaron i början av året. Verksamhetens resultat visar på ett positivt utfall på 97 miljoner kronor vilket är betydligt högre än budget på 22 miljoner kronor, medan resultat efter finansiella poster var negativt. Detta då orealiserade förluster bokförts med 107 miljoner kronor efter juni.
Det rådande världsläget gör det osäkert att förutsäga påverkan på ekonomin på helår, där kostnader för bland annat drivmedel och livsmedel ökat samtidigt som nedgången på börsen hittills har påverkat kraftigt, men som kan förändras under året.
En fördjupad rapport för styrelsens förvaltningsområde har upprättats.-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen beslutade den 1 juni 2022, § 109, att ge regiondirektören i uppdrag att till regionstyrelsens möte i augusti utvärdera nuvarande styrmodell och efter valet i september 2022 föreslå direktiv för översyn av Region Jämtland Härjedalens styrmodell. En rapport med en utvärdering har upprättats. Rapporten innehåller bland annat en beskrivning av nuvarande styrmodell, en sammanfattning av olika genomförda granskningar samt en sammanfattande analys.
Region Jämtland Härjedalens styrmodell ska säkerställa en styrning som bidrar till en verksamhet med god kvalitet, som är kostnadseffektiv och i enlighet med god ekonomisk hushållning. Styrmodellen ska säkra nedbrytning från vision, strategier och ekonomiska ramar på politisk nivå till genomförande och resultat samt uppföljning i verksamheten.
Processen för planering, budget och uppföljning är under ständig utveckling varför styrmodellen kontinuerligt ses över och justeras. Nuvarande styrmodell bygger ursprungligen på den modell som togs fram 2012 och den senaste revideringen gjordes av regionfullmäktige i oktober 2021, § 123. (RS/101/2015).
Utifrån genomförd utvärderingen kan konstateras att det löpande gjorts förändringar i styrmodellen i syfte att förbättra arbetssätt och öka effektiviteten i arbetet med planering, budget och uppföljning. Men det finns fortfarande delar som inte fungerar helt tillfredsställande och som föranleder en bredare översyn av styrmodellen. Det i syfte att tydliggöra styrningen ytterligare och därmed bidra till högre kvalité i verksamheten, bättre måluppfyllelse och en god ekonomisk hushållning. Översynen bör resultera i konkreta åtgärdsförslag som ska kunna.-
104kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
408kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Den 22 juni 2022, § 75, beslutade regionfullmäktige om en ny politisk organisation för Region Jämtland Härjedalen som ska gälla från den 1 januari 2023. Den nya organisationen innebär bland annat att en ny nämnd, kollektivtrafiknämnden, inrättas. Utifrån förändringarna i den politiska organisationen har en översyn av förvaltningsorganisationen genomförts. Ett förslag på förvaltningsorganisation från 1 januari 2023 har upprättats.
Med förvaltning avses den tjänstemannaorganisation som lyder under respektive politiskt organ. I kommunallagen (2017:725) regleras de anställda i kommunallagen i ett särskilt kapitel (kap 7) där bestämmelser om förvaltningen har samlats.
Uppgifter och ansvar för de politiska organen regleras i av regionfullmäktige fastställda reglementen eller för regionfullmäktige en arbetsordning. I reglementena anges även hur förvaltningsorganisationen är organiserad på en övergripande nivå. I regionstyrelsens reglemente (punkt 3.7) anges att det är regionstyrelsen som beslutar om regionens förvaltningsorganisation med undantag av patientnämndens förvaltning och revisorernas förvaltning inom de riktlinjer som fullmäktige fastställt. Utifrån regionstyrelsens beslut om övergripande organisation är det sedan regiondirektörens uppdrag att leda och samordna förvaltningsorganisationen. Beslut om förändringar i organisationen inom fastställda budgetramar är enligt gällande delegationsbestämmelser delegerat till regiondirektör.
Som en del i beredningen av detta ärende har det under september 2021 – april 2022 gjorts en större översyn av Region Jämtland Härjedalens gemensamma resurser för utveckling, utredning och projektinriktade verksamheter inom regionstyrelsens förvaltning (RS/623/2021). Slutrapport för uppdraget slutredovisades för regionledningen i juni 2022. Sammanfattningsvis har översynen inte resulterat i några förslag på organisatoriska förändringar inför 2023. Däremot har regionledningen beslutat om ett antal vidare utredningsuppdrag som kan komma att resultera i förslag på organisatoriska förändringar på sikt (tidigast från 2024). Bland annat ska regionledningen utreda en eventuell flytt av Patientsäkerhetsenheten, samt hur arbetet med digitalisering respektive hållbarhetsfrågor ska organiseras framåt. Föreliggande förslag till Förvaltningsorganisation från 1 januari 2023 (Regionstyrelsens förvaltning) innebär därmed inga stora förändringar mot tidigare organisation. Förvaltningsorganisationen är liksom tidigare organisatoriskt samlad i en förvaltning. Därmed skapas möjligheter till samordning och samhörighet. Därmed går också uppdrag från nämndsorganisationen fortsatt direkt till regiondirektör. Förvaltningen är uppdelad i fyra förvaltningsområden. Den nya kollektivtrafiknämndens personal och verksamhet samlas i ett område under förvaltningsområde Regional utveckling.-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
374kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Norra sjukvårdsregionförbundets, NRF, möte 2022-06-15 § 50 godkändes ett förslag till preliminär budgetram för 2023 av Förbundsdirektionen.
Förbundet har under 2022 erhållit statliga medel för följande:
- 10 mnkr, för arbetet med personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp. Det råder osäkerhet kring om dessa medel kommer att utbetalas 2023 varvid de inte inkluderats i den preliminära budgetramen.
- 12,25 mnkr för RCC Norr:s arbete. I den framtagna budgetramen innefattas dessa medel även 2023. Antagandet görs utifrån beslut från regeringen om bidrag för åren 2021-2023.
Övrig differens mellan år 2022 och 2023 är projektmedel som avser God och Nära vård i Glesbygd, 12 mnkr och där inga beslut om fortsättning för projektet finns tagna.
Beslut kring de statliga medlen för år 2023 kan således komma att påverka den slutliga budgeten som presenteras för förbundsdirektionen i december 2022. Den preliminära budgeten har justerats med LPIK exkl. läkemedel enligt SKR:s prognos i april 2022 för de kommande tre åren. Den slutliga budgeten justeras med oktober månads prognos.
För Region Jämtland Härjedalen innebär den preliminära budgeten 5 238 000 kronor-
105kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
11kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
Från och med 1 januari 2023 inrättas en ny nämnd, kollektivtrafiknämnden. Enligt punkt 4.1 i nämndens reglemente ska nämnden för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden.
Ett förslag till sammanträdestider 2023 för kollektivtrafiknämnden har upprättats. I förslaget har kommunallagens (2017:725) föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktats samt andra viktiga hålltider i Region Jämtland Härjedalens planerings- och uppföljningsprocess. En samordning med regionfullmäktige, regionstyrelse och övriga nämnder har också gjorts i syfte att skapa en väl fungerande ärendehanteringsprocess.
För att kunna påbörja planering för den nya nämnden bör regionstyrelsen fastställa datum för nämndens sammanträden. Kollektivtrafiknämnden fastställer sina sammanträdestider slutligt vid sitt första sammanträde i januari 2023.-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Regiondirektören fick 2022-06-01 § 115 i uppdrag av regionstyrelsen att en kontrollfunktion tillsammans med rutiner för utdrag i belastningsregister utarbetas, med återrapportering på regionstyrelsen 30 augusti 2022.
En regel Begäran om utdrag ur belastningsregistret vid anställning (nr. 70155 i Centuri) finns nu uppdaterad som berör de personalkategorier som omfattas av kravet på uppvisande av utdrag i belastningsregistret vid nyanställning, samt hur detta dokumenteras och vem som ansvarar samt säkerställer att detta sker.-
104kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
I EU-förordning (2017/745) om medicintekniska produkter (MDR) framgår att varje organisation som lever upp till tillverkarkraven i Artikel 15 ska ha en regulatoriskt ansvarig person, PRRC, som ansvarar för att regelverket efterlevs. Denna person ska även vara Läkemedelsverkets kontaktperson vid frågor, rapportering av olyckor och tillbud samt tillse att inspektioner, av specialanpassade produkter som tillverkas inom organisationen, genomförs.
Regionstyrelsen utsåg, §109 2 juni 2021, Emilia Törnell, Medicinteknisk avdelning till Region Jämtland Härjedalens regulatoriskt ansvariga person, PRRC, för MDR.
Område Diagnostik Teknik, Medicinskteknisk avdelning (MTA) innehar det övergripande ansvaret att ha medarbetare med kompetens som uppfyller kraven i MDR - Artikel 15.
MDR ställer krav på att rollen måste finnas. Då ordinarie ansvariga person kommer att vara frånvarande en tid uppstår ett behov av att utse en tillförordnad person som kan ta över ansvaret vid behov.-
110kb Ladda ner dokument
-
-
12
Projekt ”The Co-working Region”- systeminnovation via ett nätverk av hubbar för ökad social inkludering, stärkt kompetensförsörjning och hållbart värdeskapande mot ett klimatneutralt län till 2030.
Regionstyrelsen antog i april 2021 en plan för utveckling av distans- och hybridarbete som stöd för etablering av regionala arbetshubbar (RS/305/2021). Arbetet har bedrivits framgångsrikt i nära samverkan med kommunerna och andra offentliga myndigheter, inte minst inom Myndighetsnätverket och det Vinnova-finansierade projektet Samverket med en myndighetshubb i Östersund.
Mest lyckosamt och uppmärksammat har den regionala hubb-piloten varit där ett tjugotal medarbetare under 2022 fått testa på flexibelt hybridarbete utifrån en lokal arbetshubb. Unika insikter och information håller nu på att sammanställas i samverkan med Mittuniversitet som kommer vägleda kommande revidering av våra riktlinjer för hem- och distansarbete. Redan nu ser vi att fortsatta och stärkta insatser kommer behöva tillsättas under de kommande åren för att säkerställa och förankra vår vision, syfte och mål med flexibelt hybridarbete och hur detta kan skapa mervärden utifrån vårt traditionella ”kontorsarbete”.
Som ett led i att öka våra kunskaper om vad vi vill åstadkomma, varför och önskvärda resurser för detta, finns nu medel tillgängliga hos FORMAS som är direkt kopplade till att långsiktigt främja ökad social inkludering, trygga den långsiktiga kompetensförsörjningen och främja vårt klimatarbete mot 2030. Utlysningen syftar även till att förbättra länets möjligheter för utvecklingsfinansiering på ett mer likvärdigt sätt gentemot andra regioner.
Ett förberedande samverkansprojekt under 13 månader, preliminärt december 2022 – december 2023, har därför arbetats fram i samverkan mellan Region Jämtland Härjedalen samt Peak Innovation AB för att fördjupat adressera dessa frågor och undersöka förutsättningarna för att sätta Jämtlands län på kartan som ”The Co-working Region” där ett nätverk av hubbar i samtliga kommuner inte bara tryggar framtida kompetensförsörjning, utan även snabbar på och stärker vår omställning till ett hållbart och inkluderande samhälle utifrån Agenda 2030-målen. Det förberedande projektet finansieras (om det beviljas) till 100% av FORMAS och innebär således inga ekonomiska kostnader för Region Jämtland Härjedalen.-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
260kb Ladda ner dokument
-
-
13
Svar på begäran om yttrande över anmälan till JO, gällande långsam handläggning av begäran om utlämnade av handlingar
Den 15 juni 2022 inkom en begäran om yttrande från JO till Region Jämtland Härjedalen, regionstyrelsen. Senaste datum för svar är den 6 september 2022.
Ärendet gäller eventuell långsam handläggning av begäran om utlämnade av handlingar.
Av begäran om yttrande framgår att Regionstyrelsen anmodas att yttra sig över vad som framförs i anmälan till JO i de delar som avser långsam handläggning av begäran om utlämnade av handlingar samt att felaktiga uppgifter om handlingars existens ska ha lämnats till anmälaren. Yttrandet ska även ge svar på om den skriftliga överenskommelsen, daterad 2022-02-15, har diarieförts vid regionen, i så fall vid vilken tidpunkt.
Ett förslag till yttrande har upprättats inom sekretariatet.-
96kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
14
Svar på remiss Handlingsplan för en långsiktig utveckling av tolktjänsten för döva, hörselskadade och personer med dövblindhet (SOU 2022:11)
Regeringen beslutade den 30 juli 2020 att ge i uppdrag åt en särskild utredare att senast den 15 januari 2022 göra en fördjupad analys av förslagen i betänkandet ”En samlad tolktjänst – samordning och utveckling av tolktjänst för barndomsdöva, vuxendöva, hörselskadade och personer med dövblindhet” (SOU 2011:83) samt i departementspromemorian ”Tolktjänst för vardagstolkning” (Ds 2016:7) och utifrån den analysen ta fram en handlingsplan för den långsiktiga utvecklingen av tolktjänsten (dir. 2020:79).
Utredningen har utifrån ovan angivna uppdrag och i dialog med berörda aktörer tagit fram en handlingsplan för den långsiktiga utvecklingen av tolktjänsten för döva, hörselskadade och personer med dövblindhet som sammanfattas i två åtgärdsområden
1. Åtgärder för en mer sammanhållen och tydlig struktur
2. Åtgärder som stöder en fortsatt långsiktig utveckling
Åtgärdsförslagen i handlingsplanen ska medverka till en tolktjänst som
- Är likvärdig, kvalitativ, lätt tillgänglig och effektiv
- Bygger på respekt för den enskildes självbestämmande och integritet
- Har stabila utvecklingsmöjligheter
- Har en stabil och förutsägbar finansiering
- Tillvaratar och utvecklar den teknik som finns
- Effektivt och systematiskt säkerställer kompetensförsörjning och kompetensutveckling för tolkar
Utredningen föreslår att en ny lag om tolktjänst för döva, hörselskadade och personer med dövblindhet ska ersätta nuvarande reglering i hälso- och sjukvårdslagen om tolktjänst för vardagstolkning. Med det nya lagförslaget går man från ett sjukvårdsperspektiv till språkperspektiv.
Ett förslag till svar på remissen har upprättats inom hälso- och sjukvårdspolitiska avdelningen i samverkan med representanter från tolkcentralen för döva. Remissen ska besvaras senast 15 september 2022.-
113kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
15
Yttrande över Åtgärdsprogram Östersund - för att förbättra luftkvaliteten och uppnå miljökvalitetsnormen (ärendenr Ösd kn 2022-1830)
Region Jämtland Härjedalen har beretts tillfälle att lämna synpunkter på Östersunds kommuns förslag på Åtgärdsprogram för luft.
Partikelhalterna i luften i Östersund överskrider gränsvärdena och utgör en risk för medborgarnas hälsa. Partiklarna uppkommer i huvudsak i trafiken, när vägbana och däck slits under färd. Även sandning och halkbekämpning bidrar till partikelproblem.
Åtgärdsprogrammet är ett kommunövergripande dokument med åtgärder som syftar till att följa miljökvalitetsnormerna för större partiklar (PM10) i utomhusluft.
Åtgärdsprogrammet beskriver både bakgrunden och de åtgärder som föreslås för att förbättra luftkvaliteten i Östersund så att de lagstiftade gränsvärdena klaras.
Ett förslag till yttrande har upprättats inom enheten för krisberedskap, säkerhet och miljö och är framtaget i samverkan med fastighetsavdelningen, transport och ambulansverksamheten. I yttrande framförs synpunkter på åtgärder rörande två vägsträckor av särskild betydelse för regionens verksamheter, positiva effekter av växtlighet i städer samt några allmänna kommentarer.
Svaret ska lämnas senast 12 september.-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
1. ZÖ-gruppen: Fyllnadsval av ledamot till och med 2022-12-31 istället för Eva Hellstrand (C) som avsagt sig uppdraget.
2. FoU-rådet: Fyllnadsval av ledamot, tillika ordförande, till och med 2022-12-31 istället för Håkan Nilsson (C) som avsagt sig uppdraget. -
Bilagor
-
267kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
864kb Ladda ner dokument
-
723kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
610kb Ladda ner dokument
-
615kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
19
TILL FULLMÄKTIGE
-
En ANDT/S-strategi har utarbetats av Länsstyrelsen i Jämtlands län inom ramen för nätverket Folkhälso-Z. I arbetet har ANDT-samordnare från primärkommunerna deltagit, liksom personal från Region Jämtland Härjedalen.
Genom en gemensam strategi har Jämtland tagit ytterligare ett steg i att utveckla länets ANDTS-förebyggande arbete. Syftet med den regionala ANDTS-strategin är att förverkliga de nationella ANDTS-politiska målen i Jämtland genom att skapa en gemensam plattform för arbetet där vi genom samverkan och tydliggörande av roller kan skapa ett långsiktigt och hållbart ANDTS-förebyggande arbete.
Strategin syftar till- att bidra till ett systematiskt arbete för att minska användandet av alkohol, narkotika inklusive narkotikaklassade läkemedel, dopningsmedel, tobak och spel om pengar i vår region.
- att ytterligare utveckla samarbetet mellan organisationer och professionella inom området
- att vara ett underlag för uppföljning av vårt regionala arbete
Regionens samverkansråd behandlade ärendet vid sitt sammanträde 2022-05-30 § 44 och beslutade att samverkansrådet:
1. Ställer sig bakom ANDT/S-strategin samt
2. Rekommenderar kommunerna och Region Jämtland Härjedalen att strategin ska utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med ANDT/S i Jämtlands län-
117kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
271kb Ladda ner dokument
-
- Redovisning från bolag, politiska samverkansorgan, konferenser mm